יכין
הטומאה טומאת מת: והיוצא מן הגפן ענבים ויין חרצנים וזגים: מצטרפין זה עם זה ללקות בכזית מכולן יחד: ואינו חייב עד שיאכל מן הענבים כזית וה"ה חרצנים וזגין שהן ממשות הענבים שיעורן בכזית: משנה ראשונה עד שישתה רביעית יין דס"ל דשתייה שיעורו ברביעית הלוג מיהו בחרצנים וזגין מדהן בני אכילה בכזית: ויש בה כדי לצרף מפת ויין: כזית חייב פליג בתרתי, ס"ל דשיעור יין נמי בכזית, וס"ל נמי דהיתר מצטרף לאיסור: ועל הזגים בפני עצמן ר"ל א"צ לאכל כל המינין, דאפילו באכל רק מין א' חייב: אין חייב עד שיאכל שני חרצנים וזגן מיקל בצד א', דבאכל חרצנים בלי זג, אף שהוא כזית פטור. ומחמיר בצד א', דבאכל חרצנים עם זגים שלהן אף שאינן כזית, לוקה: החרצנים אלו החיצונים הילזען של הענבים: הזגים אלו הפנימים הגרעינין: והפנימי עינבל ונ"ל דנ"מ באכל חיצון והתרו בו אל תאכל זג לר"י פטור, ולר' יוסי חייב. ובחרצן הדין להיפוך. מיהו ר' יוסי לא יהיב סימנא רק על החיצון, ופנימי ממילא משתמע, א"נ נראה לי דנפקא מינה בפלוגתייהו אליבא דראב"ע דסבירא ליה שחייב ב' חרצנים וזג א' ודו"ק: סתם נזירות שלשים יום כבר תני ליה [פ"א מ"ג], רק משום סיפא נקטה הכא: גלח או שגלחוהו לסטים סותר שלשים יום אפילו בנדר נזירות מרובה, וגלחוהו לסטין ביום מלאת [תוס'], כל דקדוקי נזירות עליו ל' יום: נזיר שגלח בין בזוג [שעהרע]: בין בתער [שאאר מעססער]: או שסיפסף כל שהוא שתלש בשער והשיר אפילו רק שער א' במזיד: חייב אבל אינו סותר עד שגילח רוב שערותיו מעיקרן, כעין תער: נזיר חופף מתחכך: ומפספס מותר גם כן להתחכך בצפרניו או בכלי, ולא יתכוון להשיר שער: אבל לא סורק [קעממען], דהו"ל פסיק רישא דניחא ליה, להקל שערות ראשו: ר' ישמעאל אומר לא יחוף באדמה מפני שמשרת את השער דהו"ל נמי פסיק רישא: נזיר שהיה שותה יין כל היום ולא התרו בו רק פ"א: אינו חייב אלא אחר אבל בדיני שמים חייב על כל א' וא': אמרו לו בין שתייה לשתייה: שלשה מינין אסורין בנזיר כמו אמר מר הוא. ונראה לי דלהכי נקט משנה ה' סמוך אחר משנה ד' כדי לאשמעינן טעמא דמשנה ד', דלהכי אצטריך למנקט במשנה ד' בכל אחד מחיובי נזיר שיש חילוק בין שהתרו בו בינתיים או לא. ה"ט משום שיש חומר בכל א' מבחבירו כמפורש במשנה ה', ודו"ק. ולהכי לא הוה שמעינן בחד מחבריה: שהיוצא מן הגפן לא הותר מכללו אפילו נשבע לשתות יין: בתגלחת מצוה בנזיר מצורע שחייב לגלח כשנטהר מצרעתו, וה"ט משום דעשה דמצורע דחי ל"ת ועשה דנזיר, משום דישנן בשאלה [ותו דעשה דמצורע אלים שמתירו לאשתו וגדול השלום [כתוס' ב"מ ד"ל]: ובמת מצוה שאין לו קוברין מיהו אף שמותרין זה להטמא וזה לגלח, על כל פנים סותרין הן, מה שמנו כל חד כדיניה: ומביא קרבנותיו בשמיני ב' תורים או ב' בני יונה, א' לעולה וא' לחטאת, וכבש בן שנה לאשם ולא פירשן תנא, מדמפורש בתורה. אבל פירשן בתגלחת טהרה במשנה ז' משום דפליגי התם על איזה מהן יגלח: ואם גילח בשמיני אחר שכבר טבל בז': אמר לו ר' טרפון מה בין זה למצורע דקי"ל בגלח בח' מביא קרבנותיו בט': אמר לו זה נזיר שנטמא: טהרתו תלויה בימיו ר"ל נזיר טבילתו תלוי בז' ימים שספר, ולפיכך אם רק כבר העריב שמשו, מביא קרבנותיו אפילו ביום גלוחו: ומצורע טהרתו ר"ל טבילתו: תלויה בתגלחתו שאינו טובל עד אחר גלוח. והרי אינו יכול להביא קרבנותיו וכו': אלא אם כן היה מעורב שמש אחר שטבל: חטאת כבשה בת שנתה: עולה כבש בן שנה: ושלמים איל בן ב' שנים: ומגלח עליהם ר"ל אחר שנשחטו, מגלח. והא דנקט עליהן ל"ר והרי רק בהמה א' הקריב שלמים, ה"ט מדצריך לשחטו כסדר חטאת עולה שלמים ולהכי קאמר שפיר עליהן דהיינו אחר ששחט כולן: ואם גילח על אחד משלשתן יצא לכ"ע: תקרב שלמים אף שכל הקרבנות מתפרשות רק על ידי בעלים, הכא כמפורשות דמי: ומשלח תחת הדוד היורה שמבשל בו השלמים, ואם השליכם תחת קדירת החטאת יצא: ואם גילח במדינה ר"ל בירושלים. דאע"ג דכתיב וגילח פתח אוהל מועד. ה"פ וגילח ביום, שאז אוהל מועד פתוח: במה דברים אמורים דבמגלח בעזרת נשים [*) גירסתו כגי' הרע"ב לא הי' משלח.] משלח תחת הדוד: הכל משלחין תחת הדוד טהור שגלח במקדש או במדינה. או טמא שגלח במקדש: חוץ מן הטמא שבמדינה בלבד ששערו נקבר: היה מבשל את השלמים או שלקן בשול מרובה, וקמ"ל דהוא נמי בכלל בישול. מהכא מוכח דשליקה בישול מרובה הוא, דאי בישול מועט, היאך יצא הרי תורה זרוע בשילה קאמר, דודאי בישול גמור קאמרה: הכהן נוטל את הזרוע בשלה מסוף הארכובה [קניא] עד רוחב הכתף, שהם ב' פרקים עליונים של יד ימין שנתבשל עם האיל: מן האיל מלבד חזה ושוק כבשאר שלמים, שנותן קודם בישול: ורקיק מצה אחת שהנזיר מביא כ' לחמים, כל א' משליש עשרון, י' מהן היו חלות עבים, וי' מהן רקיקין דקים, ומושח כולן עם רביעית שמן. וכל הכ' היו מצה [כמנחות דע"ח]. ונותן על כפי הנזיר ומניפן מוליך ומביא מעלה ומוריד [מנחות דס"ב]: כיון שנזרק עליו ר"ל עבורו: ולהטמא למתים וכן הלכה: ונמצא פסול שנשפך דמו או יצא דמו או נטמא: וזבחיו לא עלו לו גם שאר זבחיו שהקריב אחר תגלחותו זה פסולין, דהו"ל כהקריבן קודם זמן גלוח, כיון שהגלוח נפסל וצריך להמתין מלגלח עוד ל' יום [כמ"ג]: גלח על החטאת שלא לשמה דרק חטאת שנשחטה שלא לשמה פסולה: גלח על העולה או [*) גירסתו ועל השלמים ועי' ש"נ.] על וכו': או על השלמים שלא לשמן שהן כשרין כשהוקרבו שלא לשמן, רק שלא עלו לבעלים לשם חובה: אבל שאר זבחים עלו לו דס"ל כיון שכשרין הן, הוה ליה כאילו גילח על עולת או שלמי נדבה, דסבירא ליה שיצא. ורבנן ס"ל דלא יצא: ואם גלח על שלשתן ר"ל שלא גלח רק אחר שחיטת שלשתן: סותר את הכל לא כל הימים, דהרי אחר מלאת לרבי אליעזר רק ז' סותר. אלא רצונו לומר סותר כל הקרבנות, מדס"ל דאסור לשתות יין קודם הבאת כל קרבנותיו אם כן הוה ליה כמביא קרבנותיו תוך מלאות: יביא שאר קרבנותיו ויטהר רצונו לומר לכשיטהר: והלכה ומצאה שמתה ונטמאת בה:
מלכת שלמה
שלשה מינין וכו'. ביד עד סוף סימן ב' רפ"ה דהלכות נזירות עד סוף סימן ה':
והיוצא מן הגפן. בגמ' דייק היוצא מן הגפן אין גפן עצמו לא מתני' דלא כר' אליעזר דאמר אפילו עלין ולולבין במשמע הכתוב שאמר מכל אשר יעשה מגפן היין ואיכא דדייקי להא מסיפא דקתני עד שיאכל מן הענבים אבל לא מן הגפן עצמו ודלא כר' אליעזר:
ואינו חייב וכו' פ"ק דעירובין דף ד' ותוס' פ"ק דסוכה דף ו'. וכתבו תוס' ז"ל ואינו חייב עד שיאכל מן הענבים כזית וה"ה בשתיה והיינו כמשנה אחרונה וכר' עקיבא דבסמוך משנה ראשונה עד שישתה רביעית יין פי' וה"ה לאכילה ברביעית ושתיה בכזית כיצד משערין אותה מביאין זית אגורי ושוקעין בכוס מלא יין אם שותה כיוצא בו היינו כזית ואכילה משערינן דכמו שאכל מן הענבים נותנין בכוס מלא יין אם יוצא מן היין רביעית הרי אכל ברביעית וקשה לר"ת פי' זה דאין דרך התנא בשום מקום להקדים משנה אחרונה למשנה ראשונה בסדר. ועוד קשה דמתחלה נקט כזית דהיינו משנה אחרונה כר' עקיבא ומפסיק בה במשנה ראשונה ושוב חוזר לומר דברי ר' עקיבא שהוא כמשנה אחרונה ועוד קשה דלפירוש זה היה לו לשנות במשנה ראשונה עד שיאכל רביעית כיון דבאכילה פליגי דלישני דמתני' משמע דבאכילה לא פליגי. וע"ק דכי היכי דבעי תלמוד טעמא לדברי ר"ט שמביא פסוק בגמרא שמדמה שתייה לאכילה היה לו ליתן טעם למשנה ראשונה אמאי מדמה אכילה לשתיה לכך נראה לר"ת דמתני' דקתני ברישא עד שיאכל מן הענבים כזית היינו אכילה דוקא דבאכילה כ"ע מודו דבכזית לא פליגי אלא בשתיה דמשנה ראשונה עד שישהה רביעית יין כדרך כל שתייה ור' עקיבא סבר כיון דכתיב וענבים לחים ויבשים לא יאכל מה אכילה בכזית אף כל איסורי נזיר בכזית דהיינו שתיה דכתיב לעיל מיניה וכל משרת ענבים לא ישתה והשתא וי"ו דוענבים מוסיף על ענין ראשון דכי היכי דענבים בכזית ה"נ שתיה דכתיבא לעיל מיניה בכזית עכ"ל ז"ל. ועיין עוד בתוס' דשם בפ"ק דעירובין דף ד' ותוסיף לקח טוב וז"ל בקיצור גפן כדי רביעית יין לנזיר נראה כפי' רש"י ז"ל דבסוכה דה"פ שאם אכל ענבים וחרצנים ולולבין איכא למ"ד ברביעית וזה ביין משערינן שיקח כוס מלא יין וישים בו עלין ולולבין כשיעור מה שאכל ואם יצא רביעית חייב ואם היה בא לשער במים היה יוצא רביעית בפחות שאין נגדשין ונברצין על שפת הכלי כמו יין וכה"ג תניא בתוספתא וכו' עד כאן:
משנה ראשונה אומרת מלת אומרת ל"ג וכן ג"כ ה"ר יהוסף ז"ל מחקה:
ר"ע אומר וכו'. פ' אלו עוברין (פסחים דף מ"ד) ובפ' שבועות שתים בתרא (שבועות דף כ"א.) וס"ל לר' עקיבא דהיתר דהיינו פתו מצטרף לאיסור דהיינו היין אע"פ שלא נתפשט היין בכל הפת דאילו נתפשט היין בכל הפת אפילו רבנן מחייבי ליה משום טעם כעיקר. ועיין ג"כ במה שכתבתי בר"פ אלו עוברין ובפ' בתרא דע"ז סימן ב'. והתם בשבועות מוכיח מהכא דר' עקיבא לית ליה כר"ש בכל איסורי תורה דכל שהוא למכות דאי הוה ס"ל הכי למה ליה לצרוף כזית אלא ודאי דוקא גבי שבועות והא דס"ל דאם אמר שבועה שלא אוכל ואכל כל שהוא חייב מטעם דהואיל ומפרש שבועה שלא אוכל כל שהוא ואכל כל שהוא חייב סתם נמי חייב בכל שהוא ועוד יש הוכחה אחרת שם בגמרא: