א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
קכג
קכד
קכה
קכו
קכז
קכח
קכט
קל
קלא
קלב
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
Sif
הלכה א
מי הם הפטורים מתפלה ובו ג"ס:כל הפטורים מק"ש פטורים מתפלה וכל שחייב בקריאת שמע חייב בתפלה חוץ מהמלוין את המת שאין למטה צורך בהם שאע"פ שהם חייבים בק"ש פטורים מתפלה:
משנה ברורה
1.
<b>Those Who Are Exempt From Praying [the Amidah]. Containing 3 S'ifim:</b><br>All those who are exempt from the Recitation of the Shema are exempt from [the Amidah] prayer and all who are obligated in the Recitation of the Shema are obligated in [the Amidah] prayer, except for those who are accompanying the deceased (i.e. a funeral procession) that are not needed for the [funeral] bier; for even though they are obligated in the Recitation of the Shema, they are exempt from [the Amidah] prayer.
Mishnah Berurah
הלכה ב
נשים ועבדים אע"פ שפטורים מק"ש חייבים בתפלה מפני שהיא מ"ע שלא הזמן גרמא וקטנים שהגיעו לחינוך חייבים לחנכם:
משנה ברורה
2.
Women and slaves, even though they are exempt from the Recitation of the Shema, are obligated in [the Amidah] prayer, because it is a positive mitzvah that is not limited by time. And children that have reached [the age] for education, we are obligated to educate them.
Mishnah Berurah
הלכה ג
מי שתורתו אומנתו כגון רשב"י וחביריו מפסיק לק"ש ולא לתפלה אבל אנו מפסיקין בין לק"ש בין לתפלה: הגה ואם לומד לאחרים אינו פוסק כמו שנתבאר לעיל סי' פ"ט ומ"מ פוסק וקורא פסוק א' של ק"ש [ב"י סי' ע'] ואם אין השעה עוברת ויש לו שהות עדיין להתפלל ולקרא ק"ש אינו פוסק כלל: [ב"י בשם הר"ן]:
משנה ברורה
3.
One for whom Torah [study] is one's profession, for example, Rabbi Shimon bar Yochai and his companions, interrupts [Torah study] for the Recitation of the Shema, but not for [the Amidah] prayer. But we <i>do</i> interrupt [studies], whether for the Recitation of the Shema or for [the Amidah] prayer. <small>Gloss: And if one is teaching others, one does not interrupt, as was explained above in [Orach Chayim 89:6]. Nevertheless, one should interrupt and recite the first verse of the Recitation of the Shema (Beit Yosef - Siman 70). And if the time [of the Recitation of the Shema or prayer] is not passing and one still has time left to pray or to recite the Recitation of the Shema, one does not interrupt at all [but finishes studying first]. (Beit Yosef in the name of the Ran)</small>
Mishnah Berurah