Sif

הלכה א
מי הם הפטורים מתפלה ובו ג"ס:
כל הפטורים מק"ש פטורים מתפלה וכל שחייב בקריאת שמע חייב בתפלה חוץ מהמלוין את המת שאין למטה צורך בהם שאע"פ שהם חייבים בק"ש פטורים מתפלה:
משנה ברורה
1.
<b>Those Who Are Exempt From Praying [the Amidah]. Containing 3 S'ifim:</b><br>All those who are exempt from the Recitation of the Shema are exempt from [the Amidah] prayer and all who are obligated in the Recitation of the Shema are obligated in [the Amidah] prayer, except for those who are accompanying the deceased (i.e. a funeral procession) that are not needed for the [funeral] bier; for even though they are obligated in the Recitation of the Shema, they are exempt from [the Amidah] prayer.
Mishnah Berurah

הלכה ב
נשים ועבדים אע"פ שפטורים מק"ש חייבים בתפלה מפני שהיא מ"ע שלא הזמן גרמא וקטנים שהגיעו לחינוך חייבים לחנכם:
משנה ברורה
2.
Women and slaves, even though they are exempt from the Recitation of the Shema, are obligated in [the Amidah] prayer, because it is a positive mitzvah that is not limited by time. And children that have reached [the age] for education, we are obligated to educate them.
Mishnah Berurah

הלכה ג
מי שתורתו אומנתו כגון רשב"י וחביריו מפסיק לק"ש ולא לתפלה אבל אנו מפסיקין בין לק"ש בין לתפלה: הגה ואם לומד לאחרים אינו פוסק כמו שנתבאר לעיל סי' פ"ט ומ"מ פוסק וקורא פסוק א' של ק"ש [ב"י סי' ע'] ואם אין השעה עוברת ויש לו שהות עדיין להתפלל ולקרא ק"ש אינו פוסק כלל: [ב"י בשם הר"ן]:
משנה ברורה
3.
One for whom Torah [study] is one's profession, for example, Rabbi Shimon bar Yochai and his companions, interrupts [Torah study] for the Recitation of the Shema, but not for [the Amidah] prayer. But we <i>do</i> interrupt [studies], whether for the Recitation of the Shema or for [the Amidah] prayer. <small>Gloss: And if one is teaching others, one does not interrupt, as was explained above in [Orach Chayim 89:6]. Nevertheless, one should interrupt and recite the first verse of the Recitation of the Shema (Beit Yosef - Siman 70). And if the time [of the Recitation of the Shema or prayer] is not passing and one still has time left to pray or to recite the Recitation of the Shema, one does not interrupt at all [but finishes studying first]. (Beit Yosef in the name of the Ran)</small>
Mishnah Berurah

אורח חיים משנה ברורה ו פרק קו
Orach Chaim Mishnah Berurah 6 Chapter 106