א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
קכג
קכד
קכה
קכו
קכז
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
Sif
הלכה א
מי שלא התפלל לסבת טעו' או אונס או במזיד. ובו יב"ס:טעה או נאנס ולא התפלל שחרית מתפלל מנחה שתים הראשונה מנחה והשני' לתשלומין ואם היפך לא יצא ידי תפלה שהיא תשלומין וצריך לחזור ולהתפלל אותה וכן הדין בכל מקום שצריך להתפלל תפלה לתשלומין:
משנה ברורה
1.
<b>One Who Did Not Pray Due To A Mistake, Or An Extenuating Circumstance, Or On Purpose. Containing 12 S'ifim</b><br>If one erred or was forced [by circumstance] and did not pray the morning prayer, one should pray the afternoon prayer twice: the first is the afternoon prayer, and the second as a make-up. If one inverted [the order], one has not fulfilled one obligation in prayer for the prayer which is a make-up, and one needs to go back and pray it [again]. And the same law applies in every case in which one must pray a make-up prayer.
Mishnah Berurah
הלכה ב
טעה ולא התפלל מנחה מתפלל ערבית שתים הראשונ' ערבית והשנייה לתשלומין טעה ולא התפלל ערבית מתפלל שחרית ב' הראשונה שחרית והב' לתשלומין לאחר שאומר יוצר וי"ח ברכות יאמר אשרי ואח"כ יתפלל י"ח לתשלומי ערבית: [וכן כשמתפלל ערבי' שתים משום שלא התפלל מנחה יאמר אשרי בין תפלה לתפל'] [סמ"ק וריב"ש סי' ק"מ]:
משנה ברורה
2.
If one erred and did not pray the afternoon prayer, one should pray the evening prayer twice: the first is for the evening prayer, and the second is for the make-up. If one erred and did not pray the evening prayer, one should pray the morning prayer (i.e. Amidah) twice: the first for the morning prayer, and the second as a make-up. After one says "Yotzeir" [the blessings of the Recitation of the Sh'ma in the morning prayer] and the Eighteen Blessings (i.e. the Amidah), one should say Ashrei and then afterwards pray the Eighteen Blessings for the make-up evening prayer. [<small>And similarly, when one prays the evening prayer twice because one did not pray the afternoon prayer, one should say Ashrei between one prayer [i.e. Amidah] and [the other] prayer.] [Sefer Mitzvot Katan and the Rivash - Siman 140]</small>
Mishnah Berurah
הלכה ג
הא דמשלים התפלה שהפסיד דוקא בזמן תפלה אבל בשעה שאין זמן תפלה לא:
משנה ברורה
3.
[This statement] that one can complete [i.e. make-up] the [Amidah] prayer that one missed applies specifically during the time of [the next Amidah] prayer, but when it is not the time of [that next Amidah] prayer, one may not.
Mishnah Berurah
הלכה ד
אין תשלומין אלא לתפלה הסמוכה בלבד שאם טעה ולא התפלל שחרית ולא מנחה מתפלל ערבית שתים האחרונה לתשלומי מנחה אבל שחרית אין לו תשלומין וכן בשאר תפלות:
משנה ברורה
4.
There are no make-up prayers other than the immediately adjoining [i.e. preceding] prayer alone; so that if one erred and did not pray the morning prayer and [also] the afternoon prayer, one [only] prays the evening prayer twice [with] the latter prayer as a make-up for the afternoon prayer, but for the morning prayer there is no make-up; and the same goes for all the rest of the prayers.
Mishnah Berurah
הלכה ה
אע"פ שאין תשלומין אלא לתפלה הסמוכה לאותה תפלה ותפלות [אחרות] שהפסיד אין להם תשלומין אם רצה להתפלל אותה נדבה ושיחדש בה שום דבר הרשות בידו ונכון לעשו' כן:
משנה ברורה
5.
Even though there are no make-up prayers other than for the prayer immediately adjoining that prayer, and (other) prayers that one missed [i.e. one skipped two or more as mentioned above] do not have a make-up; if one wants to pray that one [i.e. the one that cannot be make-up anymore] as a voluntary prayer and one will innovate something [new] into it, one is allowed to and it is proper to do so.
Mishnah Berurah
הלכה ו
עבר כל היום ולא התפלל מוסף אין לה תשלומין:
משנה ברורה
6.
If the whole day passed and one did not pray the additional prayer [on Shabbat, Festivals, and Rosh Chodesh], there is no make-up for it.
Mishnah Berurah
הלכה ז
הזיד ולא התפלל תפלה אחת אין לה תשלומין אפי' בתפלה הסמוכה לה ואם רצה יתפלל אותה נדבה ואינו צריך חדוש אם מתפלל אותה בתפלה הסמוכה לה:
משנה ברורה
7.
[If] it was on purpose and one did not pray [an Amidah], there is no make-up for it. Even at the prayer that is immediately adjoining it. And if one wanted, one may pray it as a voluntary prayer and one does need an innovation of something new [in it] if one prayed it at the prayer time immediately adjoining it.
Mishnah Berurah
הלכה ח
מי שלא התפלל בעוד שיש לו זמן להתפלל מפני שסבור שעדיין ישאר לו זמן אחר שיגמור אותו עסק שהוא מתעסק בו ובין כך ובין כך עברה לו השעה וכן מי שהיה טרוד בצורך ממונו שלא יבא לידי הפסד ועל ידי כך הפסיד מלהתפלל וכן מי שהוא שכור ולא התפלל כלם חשובים אנוסים ויש להם תשלומין: הגה מיהו לכתחלה לא יעבור זמן תפלה משום הפסד ממון [ת"ה סימן ה']:
משנה ברורה
8.
One who did not pray [the Amidah] while there was still enough time to pray because one supposed that time would still remain for one after one finished whatever thing one was involved in, and between one thing and another, the time passed; and similarly, one who was troubled with monetary needs so that one would not incur a loss, and because of that one lost [one's opportunity] to pray; and similarly someone who is drunk and did not pray. All of these are considered people with extenuating circumstances and they [do] have a pan opportunity for] a make-up. <small>Gloss: From the outset, one should not let the prayer time pass because of monetary loss. [T'rumat Hadeshen - Siman 5]</small>
Mishnah Berurah
הלכה ט
טעה ולא התפלל מנחה בערב שבת מתפלל ערבית שתים של שבת הא' לערבי' והשני' לתשלומין: הגה וה"ה אם לא התפלל מנחה בערב ר"ח מתפלל של ר"ח שתים ואם לא הזכיר יעלה ויבא בראשונה והזכיר בשנייה צריך לחזור ולהתפלל אבל אם לא הזכיר בשתיהן או הזכיר בראשונה ולא בשנייה אין צריך לחזור: [כל בו חוץ ממה שכתב של ר"ח שתים]:
משנה ברורה
9.
If one erred and did not pray the afternoon prayer on the eve of Shabbat, one should pray the evening prayer [i.e. Shabbat Amidah] twice; the first is for the evening prayer and the second is the make-up [for the afternoon prayer]. <small>Gloss: similarly, if one did not pray the afternoon prayer on the eve of Rosh Chodesh [the New Month], one prays the Rosh Chodesh [prayer] twice. And if one did not mention "Ya'aleh V'yavo" [i.e. the insertion for Rosh Chodesh] in the first one, but one mentioned it in the second one, one must go back and pray [again]. But if one did not mention it in both of them, or if one mentioned it in the first but not the second, then one does not need to go back ([based on the] Kol Bo, except for what he wrote regarding saying the Rosh Chodesh prayer twice)</small>
Mishnah Berurah
הלכה י
טעה ולא התפלל מנחה בשבת מתפלל במ"ש (שתים של חול) מבדיל בראשונה ואינו מבדיל בשניה ואם לא הבדיל בראשונה והבדיל בשנייה שניה עלתה לו ראשונה לא עלתה לו ואם הבדיל בשתיהן או לא הבדיל בשתיהן יצא:
משנה ברורה
10.
If one erred and did not pray the afternoon prayer on Shabbat, one should pray it upon the [immediately after the end of] Shabbat (two weekday prayers); one separates [Shabbat from weekday i.e. the insertion of "ata chonantanu" into the 4th blessing of the Amidah] in the first, but one does not separate in the second. If one did not separate in the first, but separated in the second, the second prayer counts, but the first prayer does not count. If one separated in both of them, or did not separate in either of them, one has fulfilled one's obligation [for both recitations of the Amidah].
Mishnah Berurah
הלכה יא
טעה במנחה של שבת והתפלל י"ח ולא הזכיר של שבת מתפלל במ"ש שתים ואינו מבדיל בשנייה ויתפלל אותה בתורת נדבה ואינו צריך לחדש בה דבר וה"ה אם לא הזכיר יעלה ויבא במנח' של ראש חודש:
משנה ברורה
11.
If one erred during the afternoon prayer of Shabbat and prayed the Eighteen [i.e. the weekday Amidah] and did not mention Shabbat, [immediately after the end of] Shabbat one prays [the Amidah] twice, and does not separate [Shabbat from weekday - i.e. insert "ata chonantanu"] the in the second; and it should be prayed according to the law of a voluntary prayer and there is not need to innovate any [new] thing [into it]. The same applies if one did not mention "Ya-aleh V'yavo" during the afternoon prayer of Rosh Chodesh.
Mishnah Berurah
הלכה יב
הטועה ומזכיר מאורע שאר ימים בתפלה שלא בזמנה לא הוי הפסקה: הגה מיהו אם נזכר שטעה פוסק אפי' באמצע הברכה [א"ז מסכת ברכות]:
משנה ברורה
12.
One who erred and mentioned something [belonging to] one of the other days [i.e. a passage or insertion from a different occasion] in one's prayer when it was not its time [to say it], it is not considered an interruption. <small>Gloss: if one realizes that one erred, one stops [saying the incorrect passage], even in the middle of the blessing(Ohr Zarua in Tractate B'rachot)</small>
Mishnah Berurah