Sif
הלכה א
דיני חוטי הציצית ובו טו סעיפים:החוטין צריך שיהיו טווין לשמן: (הגה ויש מחמירין אפי' לנפצן לשמן והמנהג להקל בנפוץ) (מרדכי ואגודה סי' כ"ג) שיאמר בתחלת הטווי שהוא עושה כן לשם ציצית או שיאמר לאשה טווי לי ציצית לטלית ואם לא היו טווין לשמן פסולים:
משנה ברורה
1.
The [fringe] strings have to be spun for their purpose.Rem"a: Some authorities are stringent to even comb them for their purpose. And the custom is to be lenient regarding combing. (Mordechai; Agudah, Section 23)[The spinner] should say at the start of the spinning that he is doing it for the purpose of fringes. Or he should say to a woman [who doing the spinning] "spin me fringes for a shawl." And if the strings were not spun for their purpose, they are unfit.
Mishnah Berurah
הלכה ב
טוואן עכו"ם וישראל עומד על גבו ואומר שיעשה לשמה להרמב"ם פסול להרא"ש כשר: הגה ונוהגין שיסייע הישראל מעט וכדאיתא לקמן סימן ל"ב סעיף ט' ובי"ד סימן רע"א גבי תפילין וספר תורה: וצריכין שזירה ושיהיו שזורין לשמן:
משנה ברורה
2.
If they are spun by a non-Jew and a Jew stands behind him and tells him to make the strings for the purpose [of fringes], they are unacceptable according to the Rambam[2] and acceptable according to the Rosh[3]. Rem"a: And it is our custom that the Jew should do a tiny bit of work as stated in Chapter 22, Paragraph 9 and in Yoreh Deah, Chapter 171 on tefillin and Torah scrolls, respectively. And the interweaving must also be done for the purpose.
Mishnah Berurah
הלכה ג
אם נתפרקו משזירתן ונעשו י"ו כשרים והוא שישתייר בשזור כדי עניבה: [הגה ולכתחילה טוב לקשור החוטין למטה כדלקמן בסעיף י"ד בסימן זה: [ב"י בשם הרוקח]:
משנה ברורה
3.
If the [ציצית strings] unraveled from their interwoven [state] and became sixteen strings (ie. each of the 8 ציצית strings was originally made of 2 interwoven strings), it is valid. And this is only if there remains [a section] from the interwoven string that's long enough to tie a bow. <small>Rem"a: And ideally, it is good to tie the strings at the bottom, as is seen below in Se'if 14 in this [same] Siman [Beit Yosef in the name of the Rokeach].</small>
Mishnah Berurah
הלכה ד
אורך החטים השמנה אין פחות מארבע גודלים וי"א י"ב גודלים וכן נוהגין ולמעלה אין להם שיעור: [הגה ואם עשאו ארוך יותר מדאי יכול לקצרו ואין בזה משום תעשה ולא מן העשוי] [מרדכי בה"ק] א' מהחוטים יהיה יותר ארוך כדי שיכרך בו הגדיל היינו החלק מהציצית שאינו ארוג: הגה ושיעור הנזכר יהיה בציצית לאחר שנקשר מלבד מה שמונח על קרן הבגד: (סבר' ב"י):
משנה ברורה
4.
The Length of the 8 strings should not be less than 4 thumb-widths, and there are those that say 12 thumb-widths, and that is the custom. And the upper bound has no [specific] measurement. <i>Rema: And if the length was made more than necessary, one is able to cut it and there is no concern for [the tzitzit invalidation of] <b>you should make it and it should not be made</b> (Mordechai BH"K).</i> One of the strings should be longer, in order to wrap the fringe with it (that's that part of the <i>tzitzit</i> that is not combined). <i>Rema: And the aforementioned measurement is for the tzitzit after they are tied, excluding [the part of the tzitzit] that is left [hanging] on the corner of the garment (reasoning of the Beit Yosef).</i>
Mishnah Berurah
הלכה ה
אין עושין הציציות מהצמר הנאחז בקוצים כשהצאן רובצים ביניהם ולא מהנימין הנתלשים מהבהמה ולא משיורי שתי שהאורג משייר בסוף הבגד והטעם משום ביזוי מצוה:
משנה ברורה
5.
One should not make <i>tzitzit</i> from wool became attached with thorns when the sheep was lying between them, and not from the hairs that were plucked from the animal, and not from the remnants of the warp that the weaver leaves over at the end of [the making of] the garment, and the reason is because it is an embarrassment to the commandment.
Mishnah Berurah
הלכה ו
אם עשאם מצמר גזול פסולים דכתיב ועשו להם משלה': הגה ודוקא שגזל החוטין אבל אם גזל צמר ועשאן חוטים כשרים מיהו לכתחלה אסור לעשותן [ב"י בשם נימוקי יוסף בהלכות ציצית] [ולענין ברכה עיין לקמן ריש סי' תרמ"ט]: ע' מ"ש ר"ס ט"ו:
משנה ברורה
6.
If they were made from stolen wool it is invalid, since it is written <b>and it should be made for them</b>, [meaning] from that which is theirs. <i>Rema: And this is precisely that the strings were stolen, but if the wool was stolen, and it was made into strings, it is valid, however, from the outset, it is forbidden to do that (Beis Yosef in the name of Nimukei Yosef in the laws of tzitzit). And with regards to the topic of making the blessing, see later on at the beginning of chapter 649 (see M"S R"S T"V).</i>
Mishnah Berurah
הלכה ז
חוטים שאולין הלואה היא דלא הדרי בעינייהו וכדידיה דמי:
משנה ברורה
7.
Borrowed strings, they are a loan that the object is not returned, and they are considered his.
Mishnah Berurah
הלכה ח
המשתחוה לבהמה צמרה פסול לציצית המשתחוה לפשתן נטוע כשר לציצית שהרי נשתנ':
משנה ברורה
8.
One who bows [in worship] to an animal, its wool is invalid for <i>tzitzit</i>. One who bows [in worship] to planted flax, [the linen from the flax] it valid for <i>tzitzit</i> because they were changed.
Mishnah Berurah
הלכה ט
יעשה נקב באורך הטלית לא למעלה מג' אצבעות [היינו גודלין] (כל בו סימן כ"ב ומיימוני והגה' סמ"ק' סי' ל"א) שאינו נקרא כנף ולא למטה מכשיעור שיש מקשר גודל עד סוף הציפורן משום שנאמר על הכנף ואם היה למטה ממלא קשר גודל היה תחת הכנף: הגה ומודדין זה ביושר ולא באלכסון מן הקרן (ב"י):
משנה ברורה
9.
He makes a hole in the length of the talit not above 3 fingerbreadths which are the thumbs (Kol Bo, chapter 22, and Maymoni and HGH' SM"K chapter 31) because [above that] is not called the corner. And not below the measurement from the joint of the thumb until the end of its fingernail, because it says on the corner and if it were to be below the full joint of the thumb, it would be below the corner. Rema: And this measurement is the straight measurement (perpendicular to the edge) and not the diagonal from the corner (Beis Yosef).
Mishnah Berurah
הלכה י
אם היה רחוק מהכנף מלא קשר גודל ונתקו מחוטי הערב עד שלא נשאר בו כשיעור כשר כיון שהיו בו כשיעור בשעה שהטיל בו ציצית זה: הגה ונוהגין לעשות אימרא סביב הנקב שלא ינתק שם ויהיה פחות מכשיעור וכן עושין אימרא בשפת הבגד למטה מהאי טעמא (ב"י בשם סמ"ק וכל בו) י"א שבתוך רוחב הבגד אין לו שיעור וי"א שדין רוחב הבגד כדין האורך ונראין דבריהם:
משנה ברורה
10.
If it was further from the corner [the measurement of the] full knuckle of the thumb, and the fabric was torn from the [place of the] strings until this measurement no longer remained, it is valid, since it had the correct measurement at the time that the <i>tzitzit</i> were placed on it. <i>Rema: And we are accustomed to make a rim around the hole so that it shouldn't tear there and be less than the correct measurement. And so too, we make a rim on the edges of the garment below because of this reasoning (Beis Yosef in the name of the SM"K and Kol Bo).</i> And there are those that say that with the width of the garment there is no correct measurement, and there are those that say that the law of the width of the garment is the same law as the length, and their words (the second opinion) seem correct.
Mishnah Berurah
הלכה יא
אם הגדיל שקורין אוריליי"ו הוא רחב לא יטיל בו הציציות ואם הטיל בו פסול דעל כנפי בגדיהם כתיב וזה אינו נחשב מהבגד אבל עולה הוא לשיעור מלא קשר גודל ולהרחקת ג' אצבעות כיון שהנקב בתוך הבגד: הגה וטוב שימדוד שיעור קשר גודל בלא הגדיל ויהיה תוך ג' אצבעות עם הגדיל (ב"י בשם רש"י ורשב"א):
משנה ברורה
11.
If the corner is what we call an אורילייזא and is wide, Tzitzit shouldn’t be put on it. If one put Tzitzit on the garment, it is invalid since it is written “on the corner of your garments” and this is not considered from the garment. Rather, there must remain at least the measuremt of joint of the thumb and not farther than 3 fingers since the hole must be in the garment. [It is good to measure the joint of the thumb without including the fringes while measuring the 3 fingers including the fringe.]
Mishnah Berurah
הלכה יב
מנין חוטי הציציות בכל כנף ארבעה כפולים שהם שמונה ואם הוסיף פסול יחתוך ראשי החוטין הארבעה ויתחבם בכנף ויכפלם ואז יהיו ח':
משנה ברורה
12.
The number of the Tzitzit threads on all corners is 4 strings folded over, which is 8. If more were added, they are invalid. You should trim the tips of the 4 threads then insert them in the corner. Finally, double them over and then there will be 8.
Mishnah Berurah
הלכה יג
יזהר לחתוך ראשי החוטין לעשותם ח' קודם שיכרך שאם כרך אפי' חוליא אחד (פי' החלק מהציצית שבין קשר לקשר) וקשר אפי' קשר אחד ואח"כ חתכן פסול משום תעשה ולא מן העשוי שהרי בפיסול עשאם:
משנה ברורה
13.
One should be careful the cut the tips of the threads into 8 before wrapping them. For even if one thread was wrapped and tied with just one tie and afterwords cut, this is invalid by the principle of תעשׂה ולא מן העשׂוי since they they were made defective.
Mishnah Berurah
הלכה יד
יקח ד' חוטים מצד זה וד' מצד זה ויקשור שני פעמים זה על גב זה ואח"כ יכרוך חוט הארוך סביב השבעה קצת כריכות וקושר שני פעמים זה על גב זה וחוזר וכורך וכן יעשה עד שישלים לחמשה קשרים כפולים וארבעה אוירים ביניהם מלאים כריכות אין שיעור לכריכות רק שיהי' כל הכרוך והקשרים רוחב ארבעה גודלים והענף שמנה גודלים: (הגה ואם האריך הציצית יראה ששלישיתו יהיה גדיל וב' חלקים ענף) (רמב"ם פ"א) נוהגים לכרוך באויר ראשון ז' כריכות ובשני ט' ובשלישי י"א וברביעי י"ג שעולים כלם ארבעים כמנין ה' אחד שעולים ל"ט ועם השם הם ארבעים נהגו לעשות בסוף כל חוט קשר כדי שיעמוד בשזירתו:
משנה ברורה
14.
You should take 4 threads on one side and 4 threads on the other side and tie them two times, making a double knot. Afterwards, you should use wrap the longest thread around the 7 others with a little wrapping and then make a double knot. Then repeat and wrap. This should be repeated until 5 double knots are made with the 4 spaces between them filled with windings. There is no שׁיעור (set measurement) for wrapping other than the fact that all the wrapping and the knots must be 4 thumb widths wide and the branch (protruding threads) 8 thumb widths. [If the Tzitzit are longer, one should make sure that one the tassels should be (at the minimum) one third of the length and the branch should be two thirds of the length.] It is the custom to have 7 wrappings in the first space, 9 in the second space, 11 in the third, and 13 in the fourth. They all add up to 40 corresponding to the numerical value of “השׁם אחד” (G-d is one) which is actually 39 and by adding G-d (since G-d is one, you add one), it makes 40. It is customary to tie a knot at the end of every thread so that they should remain intertwined.
Mishnah Berurah
הלכה טו
י"א שצריך לדקדק שיתלה הציצית לאורך הטלית דבעינן שתהא נוטפות על הקרן (פירוש תלוי על הקרן) ואם היה ברחבו לא היה נוטף שהרי כלפי קרקע היה תלוי. י"א שאין לתת שום בגד בנקבי הטלית שמכניסים בהם הציציות ויש מתירין וכן נהגו:
משנה ברורה
15.
There are those who require the Tzitzit to hang by the length of the Talit since they must drop by an angle [he means “hang by an angle”]. If the Tzitzit were placed on the width of the Talit, they would not drop but would hang facing the ground. Some say that no material should be in the holes of the talit containing the Tzitzit. Others allow this and so is our custom.
Mishnah Berurah