א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
Sif
הלכה א
דיני טבילת הכלים. ובו ט"ז סעיפים:הקונה מהעובד כוכבים כלי סעודה של מתכו' או של זכוכית או כלים המצופים באבר מבפנים אף על פי שהם חדשים צריך להטבילם במקוה או מעיין של ארבעים סאה (טור בשם סה"מ ועב"י): הגה י"א דכלים המצופים באבר אפילו בפנים יטבול בלא ברכה (ב"י בשם סמ"ק וארוך) וכן נוהגין:
משנה ברורה
1.
...One who acquires from an idol worshipper a meal vessel of metal or glass or vessels or covered in lead from the inside - even though they are new one must dunk them in a mikvah or a stream that is forty se'ot. GLOSS: There are those who says that vessels that are covered in lead even on the inside are dunked in a mikvah without a blessing, and this is how we act.
Mishnah Berurah
הלכה ב
צריך שיהא הכלי רפוי בידו בשעת טבילה שאם מהדקו בידו הוי חציצה ואם לחלח ידו במים תחילה אין לחוש. (ודוקא שלחלח ידיו במי מקוה אבל לא במים תלושים) (משמע ממרדכי פרק השוכר):
משנה ברורה
2.
The vessel must be loose in your hands at the time of dunking, for if it is tight in your hands it is an interposition, and if you dampen your hand in the water at the outset there is no need to worry (GLOSS: and specifically that you dampened your hands in the waters of the Mikvah but not in water that is detached).
Mishnah Berurah
הלכה ג
יברך על טבילת כלי ואם הם שנים או יותר מברך על טבילת כלים:
משנה ברורה
3.
Bless "on the dipping of a vessel", and if there are two or more bless "on the dipping of vessels".
Mishnah Berurah
הלכה ד
טריפיד"ש ששופתים עליהם קדירות אינם טעונות טבילה אבל פדיליא"ש טעונות טבילה מפני שנותנים עליהם המאכל עצמו:
משנה ברורה
4.
Tripods upon which we set upon them large pots do not require dunking but parillas [barbecue grills] require dipping because the actual food is placed on them.
Mishnah Berurah
הלכה ה
סכין של שחיטה (או סכין שמפשיטין בו) (ארוך) יש מי שאומר שאינו צריך טבילה: הגה ויש חולקין (תשב"ץ) וטוב לטובלו בלא ברכה הברזלים שמתקנים בהם המצות אינם צריכים טבילה (ארוך) וכן כיסוי שכופין על הפת לאפותו אבל כיסוי קדירה צריך טבילה (הגהות אשיר"י):
משנה ברורה
5.
A shechita [ie ritual slaughter] knife (GLOSS: or a knife for skinning) - there are those who say that it does not require dunking. GLOSS: And there are those who disagree, and it is good to dunk it without a blessing. The irons upon which Matzot [unleavened breads] are repaired do not require dunking. And so too a covering which we force onto the bread to bake it. But a covering for a large pot requires dunking.
Mishnah Berurah
הלכה ו
כלי עץ שיש לו חשוקים של ברזל מבחוץ שמעמידים אותו אינו טעון טבילה:
משנה ברורה
6.
A wooden vessel which has iron hoops on the outside for holding it up does not require dunking.
Mishnah Berurah
הלכה ז
כוס של כסף מחובר בכלי עץ צריך טבילה: הגה וכן רחיים של פלפלין שבתוך העץ יש ברזל קבוע שטוחנין בו צריך טבילה (מרדכי) וכן המשפכות של ברזל או הברזות של ברזל ושאר מתכות כולן צריכים טבילה (ארוך) ודוקא שעיקר הכלי הוא של מתכות אבל אם עיקר הכלי הוא של עץ רק שמעט ברזל קבוע בו הואיל ואפשר להשתמש בו בלא הברזל אין צריך טבילה אבל כלי המתוקן ביתדות של ברזל ובלא היתדות לא היה אפשר להשתמש בו והם מבפנים צריך טבילה (כך משמע מב"י בשם הגהות מיימוני פי"ז):
משנה ברורה
7.
A silver cup which is connected to a wooden vessel requires dunking. GLOSS: And so too pepper millstones which within the wood there is iron affixed for grinding require dunking. And so too iron funnels or tappings of iron and other metals - all of them require dunking. And specifically that the essence of the vessel is metal, but if the essence of the vessel is wood only if some iron is affixed to it since in order to use it without the iron dunking is not required, but a vessel which is repaired with iron rods, and without the rods one would not be able to use it, and they are on the inside - dunking is required.
Mishnah Berurah
הלכה ח
השואל או שוכר כלי מהעובד כוכבים אינו טעון טבילה אבל אם ישראל קנאו מהעובד כוכבים והשאילו לחבירו טעון טבילה שכבר נתחייב ביד הראשון ויש מי שאומר שאם לא לקחו הראשון לצורך סעודה אלא לחתוך קלפים וכיוצא בו אין צריך להטבילו: הגה אבל הראשון אסור להשתמש בו לצרכי סעודה אפילו דרך עראי בלא טבילה אף על פי שלקחו לצורך קלפים (ד"ע ואו"ה) וכן אם קנאו ישראל השני מן הראשון לצורך סעודה צריך טבילה גבי השני (בית יוסף):
משנה ברורה
8.
One who borrows or rents a vessel from an idol worshipper does not need to dunk, but if an Israelite acquires it from an idol worshipper and lends it to a friend it requires dunking as [dunking] was already required by the first person. And there are those who say that if the first person did not take it for the purpose of a meal, rather only for cutting parchments and the like, he is not required to dunk it. GLOSS: But it is forbidden for the first person to use it for the needs of a meal, even on a temporary basis, without dunking although he acquired it the purpose of [cutting] parchments. And so too if the second Israelite acquired it from the first for the purpose of meals the second must dunk it.
Mishnah Berurah
הלכה ט
משכן עובד כוכבים כלי לישראל אם נראה בדעת העובד כוכבים שרוצה לשקעו בידו טעון טבילה ואם לאו יטבילנו בלא ברכה או יקנה כלי אחר ויטבילנו עמו: (ואם לבסוף נשתקע בידו יחזור ויטבילנו בלא ברכה) (בית יוסף בשם תשובה אשכנזית ואגור והוא בתשובת מהרי"ל סימן ס'):
משנה ברורה
9.
If an idol worshipper provides a vessel as a loan guarantee to an Israelite [ie as collateral] - if it appears in the mind of the idol worshipper that it is permanent in his hand, dunking is required, and if not, dunk without a blessing or acquire a different vessel and dunk. (GLOSS: and if in the end it becomes permanent in his hand, dunk without a blessing).
Mishnah Berurah
הלכה י
ישראל שנתן כסף לאומן עובד כוכבים לעשות לו ממנו כלי אינו צריך טבילה (כן משמע ממרדכי): הגה ויש חולקין (טור בשם ריצב"א) ויש לטובלו בלא ברכה ואם מקצת הכסף שנעשה ממנו הכלי של עובד כוכבים צריך טבילה (משמע ממרדכי) וכן אומן ישראל שעשה כלי לעובד כוכבים וקנאו ממנו יטבילנו גם כן בלא ברכה אם העובד כוכבים נתן כל המתכות (ארוך) אבל אם עשאו לעצמו רק שקנה המתכות מן העובד כוכבים או שנתן מקצת מתכות משלו אין צריך טבילה (ב"י בשם הגהות אשיר"י):
משנה ברורה
10.
...An Israelite who gave silver to an idol-worshipping artisan to make a vessel from it does not require dunking. GLOSS: And there are those who disagree and say to dunk without a blessing. And if some of the silver used to make the vessel was owned by the idol worshipper, dunking is required. And thus an Israelite artisan who makes a vessel for an idol worshipper and acquires it from him shall dunk, also without a blessing if the idol worshipper gave him the metals, but if [the Israelite artisan] makes it himself and only acquired the metals from the idol worshipper or if he gave some metals of his own, dunking is not required.
Mishnah Berurah
הלכה יא
ישראל שמכר כלי לעובד כוכבים וחזר ולקחו ממנו צריך טבילה אבל אם משכנו בידו וחזר ופדאו ממנו אינו צריך טבילה: הגה ישראל ועובד כוכבים שקנאו כלי בשותפות אין צריך טבילה ישראל שגנבו או גזלו ממנו כליו והוחזרו לו אין צריך טבילה אבל שר או מושל שאנסו ישראל ולקחו כליו והוחזרו לו צריכין טבילה דכבר נשתקעו ביד העובד כוכבים (ארוך):
משנה ברורה
11.
An Israelite who sells a vessel to an idol worshipper and returns and takes it from him - dunking is required. But if [the idol worshipper] holds it as collateral and [the Israelite] returns and redeems it, it does not require dunking. GLOSS: An Israelite and an idol worshipper who acquire a vessel in partnership - it does not require dunking. An Israelite whose vessel was robbed or stolen and returned to him - dunking is not required. But a minister or governor who forced an Israelite and took his vessel and returned it to him, dunking is required because it already became permanent in the hand of the idol worshipper.
Mishnah Berurah
הלכה יב
צריך להטביל ידי הכלי:
משנה ברורה
12.
One must dunk the handles of the vessel.
Mishnah Berurah
הלכה יג
צריך להעביר החלודה קודם טבילה ואם לא העביר אם מקפיד עליו חוצץ ואם שפשף ונתן בגחלים ונשאר עדיין מעט של חלודה שלא יכול לעבור על ידי כך הוי מיעוטו שאינו מקפיד עליו ואינו חוצץ (וע"ל סימן ר"ב מדין חציצה):
משנה ברורה
13.
One must remove the rust before dunking, and if one did not remove - if he is careful about it, it is a separation. And if he rubs and puts it on coals and there remains there a bit of rust which is not removable this way, It is considered a minority that [the owner] is not particular about and it is not [considered] a separation.
Mishnah Berurah
הלכה יד
אין מאמינים קטן על טבילת כלים. (אבל אם טבלו לפני גדול הוי טבילה) (ת"ה סימן רנ"ז):
משנה ברורה
14.
One may not believe [ie rely on] a child regarding dunking of vessels. (GLOSS: But if [the child] dunks before an adult, it is considered a dunking).
Mishnah Berurah
הלכה טו
אם הטביל כלים על ידי עובד כוכבים עלתה להם טבילה. (אבל אינו נאמן על הטבילה) (ד"ע):
משנה ברורה
15.
If one dunked vessels alongside an idol worshipper, it is a dunking (GLOSS: But one may not believe [ie trust] [an idol worhsipper] regarding dunking).
Mishnah Berurah
הלכה טז
אם שכח ולא הטביל כלי מערב שבת או מערב יום טוב יתננו לעובד כוכבים במתנה ואחר כך ישאלנו ממנו ומותר להשתמש בו: הגה וכן יעשה אפילו בחול במקום שאין לו מקוה (ב"י) ואם עבר והשתמש בכלי בלא טבילה לא נאסר מה שנשתמש בו ויטבלנו עוד: (טור והפוסקים):
משנה ברורה
16.
If one forgot and did not dunk from the eve of the Sabbath or the eve of a holiday, give it to an idol worshipper as a gift and afterwards borrow it from him and one may use it. GLOSS: And this is how it's done even on regular day in a place where there is no mikvah. And if one mistakenly uses the vessel without dunking - the food he used it for is not forbidden, and he shall dunk it thereafter.
Mishnah Berurah