Sif

הלכה א
דיני הכריעות בסיום י"ח ברכות. ובו ו סעיפים:
כורע ופוסע ג' פסיעות לאחריו בכריעה אחת ואחר שפסע ג' פסיעות בעודו כורע קודם שיזקוף כשיאמר עושה שלום במרומיו הופך פניו לצד שמאלו וכשיאמר הוא יעשה שלום עלינו הופך פניו לצד ימינו ואח"כ ישתחוה לפניו כעבד הנפטר מרבו: הגה ונהגו לומר אח"כ י"ר שיבנה בית המקדש כו' כי התפלה במקום העבודה ולכן מבקשים על המקדש שנוכל לעשות עבודה ממש (ד"ע):
משנה ברורה
1.
<b>The Laws of Bowing at the End of Sh'moneh Esrei. Containing 6 S'ifim:</b><br>One bows and steps three steps backwards, in a single bow. After one has stepped three steps, while still bowing, and before straightening up: when saying "oseh shalom bimromav", one turn one's head to one's left side; when saying "Hu ya-aseh shalom aleinu" - turn one's head to one's right side; and afterwards one bows deeply forward like a servant taking leave of his master. <small>Gloss: And we practice: to say after this "Let it be [Your] will that the Temple be rebuilt, etc.". Because prayer is in place of the [Temple] service, and we therefore request regarding [the rebuilding] the Temple, where we would be able to perform the actual service (His own opinion).</small>
Mishnah Berurah

הלכה ב
במקום שכלו הג' פסיעות יעמוד ולא יחזור למקומו עד שיגיע ש"ץ לקדושה ולפחות עד שיתחיל הש"ץ להתפלל בקול רם: הגה והש"ץ יעמוד כדי הלוך ד' אמות קודם שיחזור למקומו להתפלל בקול רם [תשובת הרשב"א סי' תל"ו] וכן יחיד המתפלל יעמוד במקום שכלו פסיעותיו כשיעור זה קודם שיחזור למקומו [ב"י בשם רבי' ירוחם וירושלמי] יחיד שמתפלל בצבור וסיים תפלתו קודם לש"ץ אסור להחזיר פניו לצבור עד שיסיים שליח צבור תפלתו [ב"י בשם שבולי הלקט]:
משנה ברורה
2.
In the place that the three steps [backwards] are concluded, one should stand and not return to one's place until the prayer leader reaches the Kedusha, or at least until the prayer leader begins to pray aloud. <small>Gloss: The prayer leader [after finishing the individual Amidah and taking 3 steps back,] stands [in place] the amount of time it takes to walk four cubits before returning to [the prayer leader's] place to pray aloud. (Responsum of the Rashba - siman 436). And similarly, one praying alone should stand in the place where one's [three] steps were concluded, this amount of time, before returning to one's place. (Beit Yosef in the name of Rabbeinu Yerucham and the Yerushalmi). An individual who is praying with the congregation and finishes one's prayer before the prayer leader is forbidden to turn to face the congregation until the prayer leader finishes [the prayer leader's individual] prayer. (Beit Yosef in the name of Shibolei Haleket)</small>
Mishnah Berurah

הלכה ג
כשפוסע עוקר רגל שמאל תחלה ושיעור פסיעות אלו לכל הפחות הוא כדי שיתן גודל בצד עקב ולכתחלה לא יפסיע פסיעות גסות יותר מזה: [ב"י בשם א"ח וד"ע לפי הטעם שכתב ב"י לג' פסיעות בשם רב האי]:
משנה ברורה
3.
When one steps [backwards], one lifts [one's] left foot first. And the distance of these steps is minimally that one places the big toe [of one foot] next to the heel [of the other foot]. <small>And ideally, one should not take larger steps than this. (Beit Yosef in the name of Orchot Chaim, and his own opinion, based on the reason that the Beit Yosef wrote for the 3 steps in the name of Rav Hai)</small>
Mishnah Berurah

הלכה ד
מי שמוסיף על ג' פסיעות הוי יוהרא:
משנה ברורה
4.
A person who adds to the three steps is considered haughty.
Mishnah Berurah

הלכה ה
גם ש"צ צריך לפסוע ג' פסיעות כשמתפלל בלחש וכשיחזור התפלה בקול רם אינו צריך לחזור לפסוע ג' פסיעות: [ואם לא התפלל בלחש רק בקול רם פוסע ג' פסיעות אחר תפלתו שבקול רם] [אבודרהם]:
משנה ברורה
5.
The prayer leader must also step 3 steps [back] when praying quietly. And when [the prayer leader] repeats the prayer aloud, there is no need to repeat stepping 3 steps back. <small>(And if [the prayer leader] does not pray quietly, but only aloud, [the prayer leader] steps three steps [back] after [the prayer leader's] prayer aloud) (Abudarham)</small>
Mishnah Berurah

הלכה ו
כשיחזור ש"צ התפל' יאמר ג"כ ה' שפתי תפתח [אבל אינו אומר בסוף התפל' יהיו לרצון] [ד"ע וב"י בשם אוהל מועד]:
משנה ברורה
6.
When the prayer leader repeats the [Amidah] prayer, [the leader] should also say "Hashem, s'fatai tiftach" [the verse the precedes the Amidah]. <small>(But does not say "Y'hiyu l'ratzon" at the end of the prayer.) (His own opinion as well as the Beit Yosef in the name of Ohel Moed)</small>
Mishnah Berurah

אורח חיים משנה ברורה א פרק קכג
Orach Chaim Mishnah Berurah 1 Chapter 123