Sif
הלכה א
דין עובר במעי בהמה. ובו ו' סעיפים:המקשה לילד והוציא העובר את ראשו אעפ"י שהחזירו הרי הוא כילוד ואינו ניתר בשחיטת אמו לפיכך אם הוא בן ח' חי או מת או בן ט' מת אסור. ואם הוא בן ט' חי ניתר בשחיטת עצמו:
משנה ברורה
1.
Seif 1 An animal (that we are slaughtering) that happens to be in the process of giving birth, (and) if the head (of the fetus) protrudes then returns, it is like it is born (and as if it exited its mother) and is not kosher to eat by virtue of the mother's slaughter.Therefore, if it in 8th month of pregnancy whether alive or dead, or in 9th month it is forbidden; if it is in 9th month and alive, it is kosher by its own slaughter.
Mishnah Berurah
הלכה ב
הוציא ידו והחזירה (פי' קודם שחיטה) מה שיצא מן האבר לחוץ אסור. אבל מה שנשאר ממנו בפנים ומקום חתך מותר. לא החזירה קודם שחיטה גם מקום החתך אסור אבל מה שבפנים מותר אפילו הוא מיעוטו: הגה וכל זה לא איירי אלא לענין שיהא ניתר בשחיטת אמו כשאר עובר הנמצא בה אבל אם ילדה אותה הבהמה אח"כ גם האבר שיצא והחזירו שרי דשחיטת עצמו מתיר הכל (כך העלה הב"י ור"י ן' חביב וכל בו בשם י"א וכן הוכיח מהרש"ל פרק בהמה המקשה סי' א' וכן משמעות הפוסקים והוא פשוט):
משנה ברורה
2.
Seif 2 If the fetus sticks out a limb and then retracts it (before the slaughter is performed) the limb that came out is forbidden.However what remained internal, from that place to cut, it is allowed; what returns it slaughtered, once the part that made its way outside of the cavity is cut off, the fetus is permitted.But the area that made its way outside as well as the part that one cut is forbidden.However the rest of it is allowed even small amounts.
Mishnah Berurah
הלכה ג
אם יצא רוב העובר הרי הוא כילוד ואם יצא חציו ברוב אבר או שיצא רובו במיעוט אבר הרי הוא כילוד:
משנה ברורה
3.
Seif 3 If the majority of the limb comes out, it is as if it was born. And if half of the whole limb, from the majority from the small limb, it is like it is born.
Mishnah Berurah
הלכה ד
הוציא אבר א' והחזירו וחזר והוציא אבר אחר והחזירו עד שהשלים לרוב המיעוט שלא יצא מותר ואם חתך כל אבר ואבר בשעה שהוציא אותו גם המיעוט שנשאר בפנים אסור:
משנה ברורה
4.
If [the fetus] has extracted a limb and drew it back, and then extracted another limb and drew it back until reaching a majority [of limbs] – the minority that did not emerge is allowed. However, if he had severed each limb as it emerged, even the minority [of limbs] that remained within is forbidden.
Mishnah Berurah
הלכה ה
עובר שהוציא אבר ונאסר האבר ואחר כך נשחטה האם והוציאו העובר והרי היא נקבה החלב שלה אסור לשתותו הואיל והוא בא מכלל האברים ויש בה אבר אחד אסור והרי זה כחלב טרפה שנתערב בחלב כשרה:
משנה ברורה
5.
Seif 5 Whenever an animal thrust its limb and then returned it and that limb becomes forbidden, and afterwards its mother was slaughtered, If it is female, we are forbidden to drink its milk because the milk comes from all of the animal's limbs and it has a limb which is forbidden. Hence, it is comparable to milk from a trefe animal that becomes mixed with milk from a kosher animal.
Mishnah Berurah
הלכה ו
המושיט ידו למעי הבהמה וחתך מן הטחול ומן הכליות וכיוצא בהן והניח החתיכות בתוך מעיה ואח"כ שחטה הרי אותן החתיכות אסורות משום אבר מן החי ואע"פ שהוא בתוך מעיה אבל אם חתך מן העובר שבמעיה ולא הוציאו ואח"כ שחטה הרי חתיכות העובר או אברו מותר הואיל ולא יצא (רמב"ם דין ט'): הגה ואם שחט עובר במעי אמו לא מיקרי שחיטה (ר"ן ובעיא פרק בהמה המקשה ולא איפשטא):
משנה ברורה
6.
Seif 6 If a person inserts his hand inside of an animal, cuts off the spleen, and or one of the kidneys or the like, but leaves (the cut organ) inside the animal, and then slaughters it, the pieces cut off are forbidden as Ever min HaChai although they remained within the animal's womb. Although if he cut away a section of the fetus within the womb, but did not remove it, and then slaughtered (its mother), the pieces or limbs of the fetus are permitted because they did not emerge (out of the mother).
Mishnah Berurah