א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
קכג
קכד
קכה
קכו
קכז
קכח
קכט
קל
קלא
קלב
קלג
קלד
קלה
קלו
קלז
קלח
קלט
קמ
קמא
קמב
קמג
קמד
קמה
קמו
קמז
קמח
קמט
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
Sif
הלכה א
שלא לדבר בשעת הקריאה. ובו ד סעיפים:אסור לצאת ולהניח ס"ת כשהוא פתוח אבל בין גברא לגברא שפיר דמי:
משנה ברורה
1.
<b>To Not Speak During The Torah Reading. Containing 4 Se'ifim:</b><br>It is forbidden to exit [the synagogue] and leave the Torah while it is open. But between one person's [aliyah] and the next, it is permitted.
Mishnah Berurah
הלכה ב
כיון שהתחיל הקורא לקרות בספ' תורה אסור לספר אפי' בד"ת אפי' בין גברא לגברא ואפי' אם השלי' הוא הפרשה ויש מתירים לגרוס [פירוש ללמוד] בלחש ויש אומרים שאם יש עשרה דצייתי (פירוש שמשימין לבם) לספ' תורה מות' לספ' [בדברי תורה] (ב"י בשם מהרי"א) ויש מתירין למי שתורתו אומנתו ויש מתירין למי שקוד' שנפתח ס"ת מחזיר פניו ומראה עצמו שאינו רוצה לשמוע ס"ת אלא לקרות ומתחיל לקרות ולקרות שנים מקרא ואחד תרגום בשעת קריאת התורה שרי וכל זה אינו ענין לפרש' זכור ופרשת פרה שהם בעשר' מדאוריית' שצריך לכוין ולשמעם מפי הקורא והנכון שבכל הפרשיות ראוי למדקדק בדבריו לכוין דעתו ולשמעם מפי הקורא:
משנה ברורה
2.
Once the reader began reading from the Torah, it is forbidden to speak even words of Torah, and even between one aliyah and the next, and even if one already finished the parsha. And there are some who permit learning quietly. And there are some who say that if there are ten men who are listening (meaning, they are paying attention) to the Torah reading, then it is permitted to discuss [words of Torah] (Beit Yosef in the name of Mahari"a). And there are some who permit it for those for whom Torah is their profession. And some permit it for one who turns his face away before they open the Torah scroll, who [by doing so] indicates that he does not wish to listen to the Torah reading, but rather [wants] to learn, and he may begin learning. And to recite "Shnayim Mikrah, Ve'echad Targum" (ie. the practice of "reading [each verse] twice, and [the aramaic] translation once") during the Torah reading is permitted. And all this is not regarding Parshat Zachor and Parshat Parah which must be read with [a quorum of] ten [men] due to them being Torah level mitzvot that one must concentrate and hear from the reader. And it is proper that for all the parshiot [throughout the year], it is fitting to be scrupulous with these things and pay attention and hear them from the reader.
Mishnah Berurah
הלכה ג
אסו' לספר כשהמפטי' קורא בנביא עד שישלי' כמו בספר תורה:
משנה ברורה
3.
It is forbidden to speak when the Maftir is reading from the Prophets until he finishes, just like with the Torah.
Mishnah Berurah
הלכה ד
אין צריך לעמוד מעומד בעת שקורין בתורה [ויש מחמירין ועומדין וכן עשה מוהר"ם] [מרדכי פרק רבי אליעזר דמילה]:
משנה ברורה
4.
There is no need to stand up during the reading of the Torah. <small>[There are those who are stringent and stand, and that was the practice of the Mahara"m]. [Mordechi - chapter "Rebbi Eliezer d'Milah"]</small>
Mishnah Berurah