Sif

הלכה א
שהצבו' לא יצאו מב"ה עד שיצניעו ס"ת ובו ס"א:
אין הצבור רשאים לצאת מב"ה עד שיצניעו ס"ת [מיהו אם אינם יוצאים רק יחיד לית לן בה] (ב"י בשם הר"י בחידושי מגילה) ואם מצניעים הס"ת בבית אחר אם אין לב"ה אלא פתח א' צריכין להתעכב עד שיצא הס"ת וילכו אחריו למקום שמצניעין אותו שם ואם יש לב"ה שני פתחי' יכולים לצאת בפתח אחד קודם שיצא הס"ת בפתח האח' ובלבד שילכו אחר הס"ת וילוהו למקום שמצניעין אותו שם: הגה ובמקומות שמצניעין אותו בהיכל שהוא הארון בב"ה מצוה לכל מי שעוברת לפניו ללותה עד לפני הארון שמכניסין אותו שם [ד"ע ומהרי"ל] וכן הגולל ילך אחר הס"ת עד לפני הארון ועומד שם עד שיחזירו הס"ת למקומה [הג"מ פי"ב מה"ת וכן נוהגין במגביה הס"ת כי הוא עיקר הגולל וכמו שנתבאר סי' קמ"ז ס"ד ויש שכתבו שבאים התינוקות לנשק התורה כדי לחנכם ולזרזם במצות וכן נוהגין [אור זרוע]:
משנה ברורה
1.
<b>The Congregation May Not Leave The Synagogue Until the Torah Has Been Put Away. Containing 1 Se'if:</b><br>The congregation may not leave the synagogue until after they put away the Torah. <small>[However, if they are all not leaving, but it's just an individual that is, then that is not an issue] (Beit Yosef in the name of the R'i in Chidushei Megillah).</small> And if they store the Torah in another house: if the synagogue has only one doorway, then they must wait inside until the Torah exits and then they should follow after it to the place where they store it; but if it has 2 doorways, they may exit from one doorway before the Torah exits from the other doorway, as long as they will follow the Torah afterwards and escort it to the place where they store it. <small>Rem"a: And in places where they store it in the heichal, which is the ark within the synagogue, it is a mitzvah, for anyone who the Torah passes by, to escort it up until the ark that they will place it into [His own opinion, and Mahari"l]. And so too, the one who rolls the Torah should follow after the Torah until the ark and stand there until they return the Torah to its place. [Hagahot Maimoni - chapter 12 of Hilchot Torah]. And similarly, the custom is that the one who lifts the Torah [follows as well] since he is [considered] the main "roller" as we explained in siman 147: se'if 4. Some say that we should bring children to kiss the Torah in order to educate them and train them to do mitzvot, and that is the [prevalent] custom. [Ohr Zaruah]</small>
Mishnah Berurah

אורח חיים משנה ברורה ו פרק קמט
Orach Chaim Mishnah Berurah 6 Chapter 149