Sif

הלכה א
דין הרבה כיתי עדיות. ובו ד סעיפים:
שני כיתי עדים המכחישות זו את זו שבא עד א' מכת זו ועד א' מכת זו והעידו בעדות אחרת אין כאן עדות שהרי בודאי א' מהן שקר באה כת זו בפני עצמה והעידה עדות ובאה כת זו והעידה עדות אחרת בפני עצמה מקבלים כל אחת מהן בפני עצמה:
משנה ברורה
1.
<b>The Laws of Numerous Sets of Witnesses:</b> Paragraph 1- In a situation where two sets of witnesses contradict each other and one witness from each set comes and testifies on another matter, the testimony is not valid because it is certain that one of them is a false witness. If each set comes in its own, we can accept their testimony.
Mishnah Berurah

הלכה ב
מלוה שיש לו על לוה אחד שני שטרות א' במנה וא' בר' וכפר הלוה בשני השטרות וכת אחת מאלו חתומה בשטר זה וכת שנייה חתומה בשטר זה אם הוציאן כאחד לא ישלם אלא מנה וישבע על השאר בנקיט' חפץ ומוציאין שטר של ר' מידו וקורעין אותו ואם הוציא שטר א' בלבד גובה אותו ואם אח"כ הוציא השטר השני גובה אותו גם כן (וי"א דטוב לו שישרוף הקטן שלא ישביעהו הלוה שיש לו שני שטרות שאלו העדים חתומים עליו) שני מלוים שהוציאו כל א' שטר על לוה שאלו הכתות חתומים בו כל כת בשטר אחד והלוה כופר בשניהם זה נשבע ונוטל וזה נשבע ונוטל ואפי' כתוב נאמנות בשטרות צריכין לישבע:
משנה ברורה
2.
2. If a lender has two documents against a borrower- one of a maneh and one of 200, and the borrower denies both documents and one of these sets have signed on one of the documents and the second set has signed on the other, the borrower only pays a maneh and swears on the rest while holding on to a holy item if the documents were produced together. We then take away and tear the document of 200. If the lender only produces one document he may collect it. If he subsequently produces the second document, he can also collect that one. <i>(There are those that say that it is beneficial for him to burn the smaller document so that the borrower does not make the lender swear that he has two documents where these witnesses have signed on. If two lenders each produce a document against a borrower where each set has signed onto one of the documents- one set per document, and the borrower denies both of them, each lender may swear and collect. They must swear even if the fact that the lender is believed is included in the documents.)</i>
Mishnah Berurah

הלכה ג
מלוה אחד שהוציאם על שני לווים אם הוציאם כאחד ישבע כל א' היסת ויפטר ואי מודה חד מנייהו יגבה ממנו מבני חרי ואם הוציא שטר א' גובה בו ואח"כ מוציא השטר השני וגובה בו:
משנה ברורה
3.
3. If one lender produces the documents at the same time against two borrowers, each borrower takes a heses oath and will be exempt. If one confesses, the lender may collect from unencumbered property. If the lender only produces one document, he may collect with it. He can then subsequently produce the second document and collect with it as well.
Mishnah Berurah

הלכה ד
מי שהביא עדים והוכחשו מתוך עדותן ואחר כך הביא עדים אחרים על אותה תביעה והוכחשו וכן עד מאה כת ואח"כ הביא עדים אחרים ונמצאת עדותן מכוונת דנין על פיהם אבל שטר שבאו שנים ואמרו ממנו שאל לזייף שטר זה אף על פי שנתקיים השטר בחותמיו אין גובין בו לעולם אלא א"כ באו עדי השטר והעידו הם בעצמם על כת"י:
משנה ברורה
4.
4. One who brings witnesses who are contradicted and then brings other witnesses who are also contradicted- even up to 100 sets- and he ultimately produces unimpeached witnesses, we may judge based on those last witnesses. With respect to a document, however, if two individuals come and say the lender asked us to forge the document, the lender can never collect with it even it its signatures are verified, unless the document’s witnesses themselves testify on what they wrote.
Mishnah Berurah

חושן משפט חושן משפט ב פרק לא
Choshen Mishpat Choshen Mishpat 2 Chapter 31