Sif

הלכה א
דין נקיבת המוח וקרומיו. ובו ד' סעיפים:
המוח יש לו ב' קרומים זה על זה ניקב התחתון נקב מפולש טריפה אבל אם ניקב העליון לבדו כשרה: הגה ויש מטריפין ג"כ בניקב העליון לבד (בה"ג הביאו הגהות אשיר"י ות"ה סימן קס"ו והגהות ש"ד סימן פ"א) והכי נהוג אם לא במקום הפסד מרובה (דעת עצמו):
משנה ברורה
1.
The brain has two membranes one on top of the other. If the bottom one was punctured with a hole that goes all the way through, it is an invalid animal. But, if only the top one was punctured, it is valid. <i>Rema: There are those that invalidate the animal even where only the top one was punctured, and this is the custom if it is not a case of great loss.</i>
Mishnah Berurah

הלכה ב
המוח עצמו שנרקב מעט ממנו או נתמעך והקרום קיים כשרה ואם נשפך כמים או כדונג טריפה ואם נמצאו מים בתוך הקרום ונחסר מהמוח כשיעור המים אם המוח מקיף המים סביב שלא היו מגולים כלל אפילו לקרום כשרה ואם לאו טריפה והוא הדין אם היו המים מונחים בתוך שלחופית (פי' כעין כיס) קטנה שאם היה המוח מקיפה שלא היתה מגולה אפילו לקרום כשרה ואם לאו טריפה: הגה וכן אם השלחופית מונחת בין הקרום והגלגולת טריפה (הג"א פ' א"ט) היה ספק אם היה מכוסה במוח או לא טריפה על כן יש ליזהר כשפותחין את הראש שיפתחהו בדרך שיוכל לראות אם המוח מקיף אם ימצאו שם מים או לא ומ"מ אין צריך לבדוק אחר זה דסמכינן ארובא ויכול להשליך הראש או למכרו לעובד כוכבים בלא פתיחה (ד"ע):
משנה ברורה
2.
If a small part of the brain itself was rotted, or it was crushed but the membrane is intact, it is valid. And if it can be poured like water or hot wax, it is an invalid animal. And if one finds water inside the membrane, and there's [a piece] missing from the brain of the same measurement as the water, if the brain completely surrounds the water so that there is nothing exposed, even to the membrane, it is valid, and if not, it is an invalid animal. And this too is the law if the water is resting inside a small blister (meaning: like a pouch), that if the brain surrounds it so that it isn't exposed even to the membrane it is valid, and if not, it is an invalid animal. <i>Rema: And so too if the blister is resting between the membrane and the skull it is an invalid animal. If there is doubt if it is covered by the brain or not, it is an invalid animal. Therefore, there are those that are careful when opening the head that they open it in a way that they're able to see if the brain surrounds it, if they find water there or not, and nevertheless, there is no need to check [for the invalidation] after this because we rely on the majority, and he's able to throw away the head or sell it to a non-Jew without opening it.</i>
Mishnah Berurah

הלכה ג
אם נמצא תולעת בקרום המוח והמוח קיים ואין בקרום התחתון רושם ולא קורט דם כשרה ויש מי שאומר שאין אנו בקיאין בבדיקה וטריפה (והכי נהוג) אבל אם נמצא חוץ לקדירה כגון בחוטם כשירה דתלינן שלא הגיע למוח מעולם:
משנה ברורה
3.
If one found a worm in the membrane of the brain, and the brain is still intact, and there is no imprint or blood spot on the lower membrane, it is valid. And there are those who say that we aren't experts at checking [for invalidations], and [therefore] it is an invalid animal <small>and this is the custom</small>. But, if one found [the worm] outside of the cranium, for example in the nose, it is valid because we can rely on the assumption that it never reached the brain.
Mishnah Berurah

הלכה ד
עצם שהמוח מונח בתוכו יש בו חלל גדול כמו קדירה ויש על פיה כלפי הצואר כמו ב' פולין וכל מה שיש מהמוח בתוך הקדירה עד הפולין והפולין בכלל נידון כמוח ונקיבתו במשהו ומשם ואילך נידון כחוט השדרה :
משנה ברורה
4.
The bone, that the brain rests inside, has a large cavity like a pot, and there are what looks like two bean shaped protuberances at its opening by the neck; and everything that is from the brain inside the pot until the protuberances, including the protuberances, are judged like the brain and [invalidate the animal] with any size hole [in them], and from there and onward are judged like the spinal cord.
Mishnah Berurah

יורה דעה יורה דעה ב פרק לא
Yoreh De'ah Yoreh De'ah 2 Chapter 31