א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
Sif
הלכה א
דין טריפות הריאה ואונותיה. ובו י' סעיפים:ריאה שניקבה טריפה:
משנה ברורה
1.
If the lung was punctured, the animal is invalid.
Mishnah Berurah
הלכה ב
חמשה אוני (פי' כעין אזנים) אית לריאה תלתא מימינא ותרי משמאלא כשהבהמה תלויה ברגליה ובני מעיה כלפי הטבח שאז ימין הבהמה וימין הטבח אחד ויש לה עוד בצד ימין אונה אחת קטנה ונקראת עינוניתא דורדא ואינה עומדת בסדר האונות אלא מרוחקת מהם לצד פנים ואם חסרה אחת מימין או מהשמאל או שהיו שנים מימין ושלשה משמאל טריפה: הגה צורות האונות של ימין אינן דומות לשל שמאל ואם נתחלף צורתן טריפה וכן כשאונה האמצעית של ימין גדולה מהתחתונה טריפה (מהרי"ו) ואם האונה של שמאל העליונה גדולה מאונה עליונה של ימין טריפה וכן אם האומא של ימין גדולה משל שמאל כל זה מיקרי חליף וטריפה (מהר"א מפרא"ג) . והורדא אם חסרה או אם יש לה שתים או שנמצאת בצד שמאל כשרה: הגה ובמדינות אלו נהגו להטריף () בין נמצאו ב' ורדות או אם חסרה או ששינתה מקומה (מהרי"ו וע"פ) והכי נהוג כי יש רבוותא סוברין כן ואין לשנות המנהג וכן אם שינתה תוארה וצורתה הרגילה בה טריפה (אגור) אם נמצאו בה ב' ורדות ויש להם שורש אחד כעובי אצבע אע"פ שיש בו סדק כשר (מ"כ בבד"י) (א"ז בשם ראבי"ה וכ"כ מהרי"ו והוא בהג"א) ואם אחד הפוך והשני אינו הפוך הולכין אחר היותר גדולה ואם היא אינה הפוכה כשר (בדיקות ישנים) . הורדא דרכה להיות בכיס ואם לא נמצא לה כיס או שיש לה שני כיסין או שיש לה כיס ואינה מונחת בתוכו ואף כשמניחין אותה בתוכו חוזרת ויוצאת ממנה כשנופחין הריאה טריפה (כל בו בשם הר"מ בר יודה והגהות במהרי"ו ובדיקות ישנים וקצת מפי השמועה הלכה למעשה בוירמיש' בשם מהר"ש מזיי"א) . וכל אלו הדינין אינן אלא במקומות שנוהגין להטריף בשתי ורדות או אין לה ורדא כלל אבל במקומות שמכשירין גם כל אלו החילוקים הם כשרים (ב"י) . אם חסר מקצת מן הורדא יש לבדוק באונות או באומא מצד שמאל (ס"א בצד ימין) אם נמצאת החתיכה החסירה יש אומרים דכשר כי כן נמצא לפעמים בגדיים וטלאים (כך מצא כתוב) וכן יש מכשירין אם יש לה תואר ורד בשורש שלה כעובי אצבע אע"פ שאין לה תואר ורד בראשה רק שלא תהא הפוכה ולא שינתה מקומה וכל אלו הדברים יש להקל מאחר דרבים מכשירים בכל ענין:
משנה ברורה
2.
There are five minor lobes <small>(definition: [parts that] are similar to ears)</small> in the lungs, three to the right and two to the left when the animal is suspended by its feet and its innards are facing the butcher such that the right side of the animal and the right side of the butcher are the same. And there is one additional small lobe on the right side which is called the small roselike lobe and it doesn't stand in line [of the other] lobes, rather, it's distanced from them towards the front side. And if one is missing from the right or the left, or if there are two on the right and three on the left, the animal is invalid. <i>Rema: The shapes of the right minor lobes are not similar to [the shapes] of the left [minor lobes], and if the shapes are switched, the animal is invalid. And so too, if the middle minor lobe on the right is larger than the one below it, the animal is invalid. And if the upper minor lobe on the left is larger than the upper minor lobe on the right, the animal is invalid. And so too, if the major lobe on the right is larger than [the major lobe] on the left, all of this is called switched, and the animal is invalid.</i> And the roselike lobe, if it's missing, or if there are two of them or if it's found on the left side, it is valid. <i>Rema: And in our countries the custom is to rule invalid whether two roselike lobes were found or if it was missing or if it's place was changed, and this should be the custom because there are great people who hold like this and one shouldn't change the custom. And so too, if its normal appearance or shape changes, the animal is invalid. If one found in it two roselike lobes that have a singular base, the thickness of a finger even though that they have a crack, it is valid. And if one is inverted and the second one is not inverted, we go after the one that's greater, and if it's not inverted it is valid. The [normal] way of the roselike lobe is to be in a pocket, and if it's not found in a pocket or if it has two pockets or if there is a pocket but [the roselike lobe] is not placed in it, and even if we would place the [roselike lobe] into [the pocket] it would return and go out from it when the lung inflates, the animal is invalid. And all of these laws are only [applicable] in places where the custom is to rule invalid an animal that has two roselike lobes or doesn't have a roselike lobe at all. But in places that [rule those cases] valid, also all of these distinctions are valid. If part of the roselike lobe is missing there is [reason] to check [for it] in the minor lobes or the major lobe on the left side. If the missing piece is found there are those that say it is valid because it is also found like this sometimes in goats and lambs. And so too there are those that rule valid if there is the appearance of a rose at its base, the thickness of a finger, even though there is no appearance of a rose at the head, as long as it is not inverted and has not changed its place. And in all of these things there is what to be lenient after many who rule valid in this entire topic.</i>
Mishnah Berurah
הלכה ג
נתוספו האונות במנינם אם היתה האונה היתרה בצד האונות או מלפני הריאה שהיא לעומת הלב מותרת ואם היתה על גבה שהוא לעומת הצלעות הרי זו טריפה והוא שתהיה כעלה של הדס אחר שנפחוה אבל אם היא פחות מזה כשרה: הגה ויש מחמירין לאסור כל יתרת שאינה בדרי דאוני (אשיר"י ומרדכי וסמ"ק ומהרי"ו וטור בשם העיטור וע"פ) וכן נוהגין במקצת מקומות לאסור יתרת אפילו מקמא ואין מחלקין בין מקמא בין מגבא אלא אם היא עומדת בדרי דאוני וכשנופחין אותה נוטה לקמא כשר ואם נוטה לגבה טריפה (מהרי"ו וב"י בשם מ"כ) ובמדינות אלו המנהג להכשיר יתרת מקמא ואין לשנות המנהג:
משנה ברורה
3.
If the number of lobes increased, if the extra lobe was on the side of the [other] lobes or in front of the lungs, which is on the side of the heart, it is permitted. And if it was on its back, which is on the side of the ribs, this is an invalid animal; and this is when it's [the size] of a myrtle leaf after it's inflated, but if it's less than that, it is valid. <i>Rema: And there are those who rule stringently and forbid all extra [lobes] that aren't in the row of lobes. And so too is the custom in some places to forbid an extra [lobe] even on the front side, and we don't differentiate whether it's on the front side or the back side. However, if [the extra lobe] stands in the row of lobes, and when it's inflated it leans toward the front side, it is valid. And if it leans toward the back side it is an invalid animal. And in our countries the custom is to validate an extra [lobe] on the front side, and one shouldn't change the custom.</i>
Mishnah Berurah
הלכה ד
נמצאת אונה יתרה בסוף שיפולי האומה כשרה (דזה מקרי בדרי דאוני) (ב"י):
משנה ברורה
4.
If one finds an extra lobe at the end of the bottom edge of the major lobe, it is valid <small>because this is called in the row of the lobes.</small>
Mishnah Berurah
הלכה ה
אונה של ימין הסמוכה לגרגרת במצר החזה אצל הצואר ממש התחתונה שהיא עליונה הסמוכה לצואר אם ימצא על גבה כטרפא דאסא כשרה מפני שכן דרכה ליפצל ודוקא ימנית אבל לא שמאלית ויש מי שאומר דדוקא למעלה מחציה אבל למטה מחציה טריפה: הגה הא דמכשרינן יתרת בדרי דאוני מכל מקום בעינן שלא יהיו יותר אונות בשמאל מבימין כגון שיהו ד' בשמאל וג' בימין (מהרי"ו) אבל אם הם שוה בשוה בכל צד ג' או ד' אונות ועומדות כלם בדרי דאוני כשר (שם בהג"ה) ואם נראה באונה אחת כמין סדק מצטרף להכשיר אבל לא להטריף דאין חוששין בסדקין להטריף (כך מצא כתוב) אונה שנתפצלה ויש לה שורש א' כעובי אצבע אינה נחשבת אלא לאחת (מהר"י מולין) ולא מקרי יתרת אלא אם יש לה צורת אונא אבל אם נמצא על גבי הריאה מקום גבוה רחב למטה ועב למעלה שאינו חד בראשו נקרא גבשושית וכשרה (מהרי"ו וב"י בשם מ"כ) וכן אם נמצא אונא על גבי הריאה וגומא תחתיה וכשנופחין הריאה כל האונ' נופלת לתוך הגומא ושוה לשאר הריאה (מה' רבינו יעקב ווייל וב"י) אע"פ שאינה נכנסת תוך הגומא אלא כשמניחים היד בנחת עליה כשרה דאין זה יתרת אלא פיצול הריאה ומאחר שיש לו גומא תחתיו לנוח בו אינו עתיד להתפרק כשאר יתרת וכשרה (ד"ע) ואין להכשיר פצול כזה רק מגבה דהפצול מונח על הגומא אבל מקמא הפצול נופל למטה וסופו להתפרק וטריפה (כך מצא כתוב) י"א דאם נמצא יתרת נגד חריץ הורדא דינו כמו פצול בגומא (מהר"י מולין בשם ר' מאיר שחטן) ואין לסמוך אזה רק בשעת הדחק והפסד מרובה:
משנה ברורה
5.
The right minor lobe which is close to the windpipe, in the narrow [part] of the chest, truly next to the neck, on the bottom which is the top that's next to the neck, if it is found on the back side like [the size of] a myrtle leaf, it is valid because it is its way to split. And this is precisely with the [lobe] on the right, but not [for the one] on the left. And there are those that say that this is precisely when it is in the upper half, but if it's in the lower half, it is invalid. <i>Rema: ...</i>
Mishnah Berurah
הלכה ו
אחת מהאונו' שהיא פחותה מכעלה הדס אחר שנפחוה הוה לי' חסרה וטרפה:
משנה ברורה
6.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah
הלכה ז
חסרה אחת מאונות הימין הורדא משלמת (ויש אומרים דאינה משלמת) (רש"י ותוס' והרא"ש) (והכי נהוג):
משנה ברורה
7.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah
הלכה ח
ריאה שאין לה חתוכה דאונא טריפה ואם סדק כמראה הפרש ביניהם כשיעור עלה הדס בין בעיקרן בין באמצען בין בסופן כשרה: הגה ויש מכשירין בהיכר או סדק כל שהוא אע"פ שאינו כטרפא דאסא (רש"י והעיטור ותוס' וסמ"ג ורא"ש וטור ורבינו ירוחם ותשב"ץ ומרדכי בשם ה"ג ור"ח וש"ד וראבי"ה) ויש לסמוך עלייהו אם יש הפסד מרובה להטריף (צ"ל להכשיר) האונא התחתונה של ימין דרכה להיות עבה וארוכה מאונה האמצעית גם היא יותר גבוה משל שמאל ואם היא דבוקה לאומא לגמרי רק שנראה היכר סימנים אלו במקום שראוי להיות האונא מיקרי היכר וכשירה (מהרי"ו) וה"ה אם ניכר שם סימן אחר שניכר האונא קצת ואפילו היכר על ידי הסימפון הרגיל להיות באונא אם נמצא שם סימפון במקום הרגיל להיות אונא מיקרי היכר (מ"כ בשם מהרי"ק) וכל אלו הדברים בדקינן ומשערינן אחר שנפחו הריאה משום דבחיי הבהמה הריאה נפוחה יש אומרים דבגדיים וטלאים אין להטריף אם לא נמצאו אונות אפילו בלא היכר וסדק כלל דהכי רביתייהו ואורחייהו דבקטנות לית להו וכשמתגדלים גדילי האונות בהדייהו (בדיקות ישנים מהר"ש):
משנה ברורה
8.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah
הלכה ט
אם בצד אחד של הריאה חסרה אונא א' אלא שבסוף האומא שבאותו הצד היתה בליטה גדולה כמו אונא אע"פ שדרך האונות להיות סמוכות זו לזו וכאן האומא מפסקת ביניהם כשרה: הגה ויש נוהגין להטריף בכי האי גוונא כי כל מה שלמטה מן הורדא מקרי שלא בדרי דאוני וכן נוהגין במדינות אלו:
משנה ברורה
9.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah
הלכה י
אין כל הדברים הללו אמורים אלא בבהמה וחיה אבל העוף אין לו חיתוך אונות כבהמה ואם ימצא אין לו מנין ידוע:
משנה ברורה
10.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah