1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
Sif
הלכה א
דקדוק כתיבתן ובו שלשה סעיפים:צריך לדקדק בכתיב' האותיו' שלא תשתנה צורת שום אחת מהן ולא תדמה לאחר'. הגה ולכתחלה יכתוב בכתיבה תמה כמבואר בטור ובשאר פוסקים והוא ידוע אצל הסופרים מיהו אם שינה בצורת הכתב אינו פסול:
משנה ברורה
1.
One must be precise in the writing of the letters such that no letter's shape should change and no letter should resemble another. Rema: "And in the first place, [the scribe] should write in [a style known as] "ketivah tamah" as elaborated in the Tur and other halachic authorities and it [this style] is known amongst the scribes. In any case, if he changed the style of lettering he did not invalidate the tefillin."
Mishnah Berurah
הלכה ב
כל אות צריכ' להיות גולם אחד לכך צריך ליזהר בנקוד' שעל האלף שיהא כמין יו"ד ובנקוד' שתחתיה וביוד"י השי"ן ועי"ן ואחורי צד"י שיהו נוגעו' באות ובאחת שאינה נוגע' פסולין וכן בשאר אותיו' חוץ מה"א וקו"ף שאין ליגע הרגל בגג ואם נגע פסול:
משנה ברורה
2.
Every letter needs to be a unified entity; therefore one must be cautious with the dot that is upon the Alef, which is shaped as a Yud, and the dot underneath the Alef, and with the Yuds of the Shin and Ayin and back of the Tzadi that they [the dots shaped as Yuds] should touch [the rest of] the letter. In a case where the Yud doesn't touch [the rest of the letter] the tefillin are void. And likewise for the other letters [- they must be unified without disconnected parts], other than Hea and Kof where the leg [of the letter] shouldn't touch the roof. If it did touch, that is void.
Mishnah Berurah
הלכה ג
צריך לתייג שעטנ"ז ג"ץ והסופרים נהגו לתייג אותיו' אחרות (ואם לא תייג) אפילו שעטנ"ז ג"ץ לא פסל:
משנה ברורה
3.
One must add the appropriate tags [lines ending with round dots] upon the letters that make the acronym SHATNEZ GETZ [Shin, Ayin, Tet, Nun, Zayin, Gimmel, Tzadi]. And the scribes customarily tagged other letters [as well]. If the scribe did not tag even SHATNEZ GETZ, he did not void the tefillin.
Mishnah Berurah