א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
Sif
הלכה א
דין איך להתנהג בתפילין בהכנסו לבית הכסא ובו ט"ס:אסור ליכנס לבית הכסא קבוע להשתין בתפילין שבראשו גזרה שמא יעשה בהם צרכיו ואם אוחזן בידו מותר להשתין בהם בבית הכסא קבוע: הגה והיינו דוקא כשמשתין מיושב דליכא למיחש לנצוצות אבל משתין מעומד פשיטא דאסור דלא עדיף מבית הכסא עראי וה"ה אם משתין מיושב או בעפר תחוח דליכא נצוצות בבית הכסא עראי נמי שרי ואין חילוק בין קבע לעראי לענין זה אלא דבית הכסא קבוע מסתמא עושה צרכיו מיושב ובה"כ עראי מסתמא עושה מעומד הואיל ואינו נפנה לגדולים (ב"י בשם נ"י ומגדול עוז): ובב"ה עראי מותר להשתין בהם כשהם בראשו אבל אם אוחזן בידו אסור להשתין בהם מעומד אפי' אם תופס אותם בבגדו מפני שצריך לשפשף בידו ניצוצות שברגליו אלא חולצן ברחוק ד' אמות ונותנם לחבירו ומדברי הרמב"ם נראה שאסור להשתין כשהם בראשו בין בבית הכסא קבוע בין בבית הכסא עראי ויש לחוש לדבריו:
משנה ברורה
1.
<b>Laws regarding how to conduct oneself with תפילין upon entering the bathroom. And there are 9 Se'ifim:</b> It is forbidden to enter a permanent bathroom to urinate with his head תפילין on out of concern that he may come to defecate. [But] if holds them in his hand, it is permitted to urinate with them in a permanent bathroom. <i>Rem"a: And this is specifically if he is urinating while sitting, for then there is no concern for [urine] droplets [splashing on him]. But urinating while standing is obviously forbidden, for it is no better than a temporary bathroom. And the same law applies if he urinates while sitting or into soft dirt which [ produces] no [splashing] droplets... [and this is referring to when done] in a temporary bathroom which is also permitted. And there is no difference between a permanent and temporary [bathroom] regarding [all] this except that in a permanent bathroom one generally urinates while sitting, and in a temporary bathroom one urinates while standing since he doesn't intend to defecate (Beit Yosef in the name of Nimukei Yosef and Migdol Oz).</i> And in a temporary bathroom it is permitted to urinate with them (ie. his head תפילין) on his head, but if he's holding them in his hand it is forbidden to urinate while standing... even if he's holding them [while wrapped] in his clothing since he'll need to use his hands to wipe the droplets that are on his legs. Rather, he should remove them (ie. his head תפילין) [while at] a distance of 4 cubits [from the bathroom] and give them to his friend [to hold for him]. And from the words of the Ramba"m it seems that it's forbidden to urinate when they are on his head... whether it's a permanent bathroom or a temporary bathroom... and one should be concerned for his words.
Mishnah Berurah
הלכה ב
בית הכסא קבוע היינו שיש בו צואה והוא על פני השדה בלא חפירה:
משנה ברורה
2.
A permanent bathroom is one where there is excrement [there] and it is on the ground/field without being in a ditch.
Mishnah Berurah
הלכה ג
בית הכסא עראי היינו כגון להשתין מים שאין אדם הולך בשבילם לבית הכסא והפעם הזאת נעשה המקום הזה בית הכסא תחילה:
משנה ברורה
3.
A temporary bathroom is one where [one goes], for example, to urinate [which is something that] a person does not need a bathroom [with a seat] for. And [his urinating] this time is making this place into a bathroom for the first time.
Mishnah Berurah
הלכה ד
אם הם בחיקו וחגור חגורה או בבגדו בידו מותר בין להשתין בין לפנות:
משנה ברורה
4.
If they (ie. his תפילין) are in [his clothing by] his chest and his belt is tied, or [they are wrapped] in a cloth in his hand... it is permitted, whether he is urinating or defecating.
Mishnah Berurah
הלכה ה
אם רוצה ליכנס לבית הכסא קבוע לעשו' צרכיו חולצן ברחוק ד' אמות: הגה וי"א אפי' בלא צרכיו (ב"י בשם רב האי) וטוב להחמיר וגוללן ברצועות שלהן ואוחזן בימינו ובבגדו כנגד לבו ויזהר שלא תהא רצועה יוצאת מתחת ידו טפח וכשיוצא מרחיק ד' אמות ומניחן:
משנה ברורה
5.
If he wants to enter a permanent bathroom to defecate, he must remove his תפילין from a distance of 4 cubits: <i>Rem"a: And there are those who say that this is even [when he enters] without [needing to] defecate (Beit Yosef in the name if Rav Hai), and it's better to be stringent.</i> He should wrap [his תפילין] in their straps and hold them in his right hand [while they are wrapped] in his garment and opposite his heart. And he should be careful that no strap should not stick out from his hand, a tefach [length or more]. And when he exits [from the bathroom], [he must] go a distance of 4 cubits and then don them.
Mishnah Berurah
הלכה ו
היה לבוש בתפילין והוצרך לבית הכסא בלילה או סמוך לחשיכה שאין שהות להניחם עוד אחר שיצא לא יכנוס בהם גלולין בבגדו ואפי' להשתין מים בבית הכסא קבוע אלא כיצד יעשה חולצן ומניחן בכלי אם היה בו טפח או בכלי שאינו כליין אע"פ שאין בו טפח ואוחז הכלי בידו ונכנס:
משנה ברורה
6.
If one was wearing תפילין and he needed to use the bathroom [and it was] at night or close [enough] to night where there would not be enough time to don them again after he exits [from the bathroom], he should not enter with them wrapped in his garment, even to urinate in a permanent bathroom. Rather, what should he do? He should remove them and place them in their container as long as it has a tefach [of space inside it], or in a container that's not its [designated] container even if it doesn't have a tefach [of space inside it], and then hold the container in his hand and enter [the bathroom].
Mishnah Berurah
הלכה ז
בד"א בבית הכסא שבשד' אבל בב"הכ שבבית לא יכניסם כלל כיון שיכול להניחם במקום המשתמר:
משנה ברורה
7.
When does this apply? In a bathroom that's in the field. But in a bathroom that's in one's home, he should not bring them in at all since he is able to leave them in a safe place.
Mishnah Berurah
הלכה ח
אם שכח תפילין בראשו ועשה בהם צרכיו מניח ידו עליהן עד שיגמור עמוד הראשון ויוצא וחולצן וחוזר ונכנס:
משנה ברורה
8.
If one forgot [that he was wearing] תפילין on his head and he defecated, he should place his hand over them until he finishes his first discharge and then exit and remove them, and then return and re-enter [the bathroom].
Mishnah Berurah
הלכה ט
מותר לרופא ליקח עביט של מי רגלים בידו ותפילין בראשו ובעל נפש יחמיר לעצמו:
משנה ברורה
9.
It is permissible for a doctor to take a bedpan of urine in his hand while his head תפילין are on. But one who is careful will be stringent on himself [to not do so].
Mishnah Berurah