Sif
הלכה א
מי שטען אמנה הוא או פרוע. ובו ב סעיפים:מלוה שאמר על שטר שבידו שהוא אמנה או פרוע אם הוא חייב לאחרים ואין לו ממה לפרוע אלא מזה השטר וכתוב בו נאמנות והוחזק השטר בב"ד או שהוא ביד שליש אינו נאמן ואפילו אם לא נודע בשעת הודאתו שהוא חייב לאחרים ונודע אח"כ אינו נאמן כיון שהוא בא לחוב לאחרים אפי' אם מפסיד גם לעצמו כגון שהשטר הוא ממאתים ואינו חייב לאחרים אלא מנה אינו נאמן ואם אחר שאמר שטר אמנה הוא פרע לבעל חובו ובא לגבות השטר מהלוה רואים אם כשבעל חובו בא לגבות מזה השטר אמר שטר אמנה הוא אז ודאי לא היתה כוונתו אלא לדחות בעל חובו (וחוזר וגובה בו אבל אם מעצמו בלא תביעת בעל חובו) (טור) הודה ששטר אמנה הוא אינו חוזר וגובה בו:
משנה ברורה
1.
1. <b>One Who Claims the Document Was Given On Trust or Was Paid Back, 2 Seifim:</b> If a lender says that the document in his possession was given on trust or was paid back, the lender owes other people money and has nothing else to pay them back with other than this document, the document contains a believability clause and the document was affirmed in court or was being held by a third party, the lender is not believed. Even if we were unaware at the time of his admission that he owed others money and we only discovered this later, he would not be believed since he is coming to negatively impact others. The lender is not even believed where he is negatively impacting himself too, such as where the document is for 200 and he only owes others 100. If after the lender said the document was given on trust, he paid back his creditor and he now wants to use this document to collect from the borrower we analyze the situation. If he said it was given on trust when his creditor came to collect from this document then we say his intent was certainly just to push away his creditor. <i>(If, however, he confessed that the document was given on trust without his creditor making a claim) (Tur), then he cannot retract and collect with the document.</i>
Mishnah Berurah
הלכה ב
אם אמר המלוה זה השטר אמת הוא שהלוה צוה לעדים לכתוב בשטר אלף דינר והוא האמין בי שלא אתבע ממנו כי אם ת"ק דינרים כשר אבל אם אומר שטעו העדים כשכתבו אלף דינרים הרי השטר כחרס ואע"פ שיש נאמנות בשטר נשבע הלוה היסת ונפטר (ואם אומר על שטר שבידו שהוא של אחרים ע' לקמן סי' צ"ט):
משנה ברורה
2.
2. If the lender says this document is accurate in that the borrower told the witnesses to write it for 1,000 dinar but he trusted me to only claim 500 dinar, the document is valid. If, however, he says that witnesses erred when they wrote 1,000 dinar, the document is considered like pottery. Even if the document contained a believability clause, the borrower would take a heses oath and be exempt. <i>(If one says that the a document in his possession belongs to others, see later Siman 99.)</i>
Mishnah Berurah