Sif
הלכה א
באיזה מקום יכול להפסיק ובאיזה מקום לא יפסיק ובו י' סעיפים:בין הפרקים שואל בשלום אדם נכבד ומשיב שלום לכל אדם ובאמצע שואל בשלום מי שהוא ירא ממנו כגון אביו או רבו או מי שהוא גדול ממנו בחכמה וכ"ש מלך או אנס ומשיב שלום לאדם נכבד ואפי' באמצע הפסוק חוץ מפסוק שמע ישראל ובשכמל"ו שלא יפסיק בהם כלל אם לא מפני מי שירא שמא יהרגנו:
משנה ברורה
1.
<b>[The Laws Regarding] In Which Place One May Interrupt and in Which Place One May Not Interrupt. Containing 10 Se-ifim</b><br>Between the sections [of Shema or it's blessings], one may greet an honored person and respond to a greeting from any person. And in the middle [of a section], one may greet someone that one reveres, such as one's father, one's teacher, or one greater than oneself in wisdom, and all the more so a king or one who compels. And one may respond to a greeting from an honored person, even in the middle of a verse, except for the verse of "Sh'ma Yisrael" and "Baruch shem kavod malchuto l'olam va-ed", during which one may not interrupt at all unless it is out of fear that he will be killed.
Mishnah Berurah
הלכה ב
אם שכח להניח ציצית ותפילין יכול להפסיק בין הפרקי' להניחם ויברך עליהם: הגה וי"א שלא יברך עליהם עד אחר התפלה והכי נהוג לענין טלית (ב"י):
משנה ברורה
2.
If one forgot to don tzitzit or tefillin, one can interrupt between sections [of Shema or it's blessings] and don them, and one can make a blessing over them. <small>Rem"a: And there are those who say one should not make a blessing over them until after the Prayer [Amidah], and such is the custom with regard to tallit (Beit Yosef)</small>
Mishnah Berurah
הלכה ג
לקדיש ולקדושה ולברכו מפסיק אפילו באמצע הפסוק וכן למודים אבל לא יאמר אלא תיבת מודים בלבד: הגה וכן בברכו לא יאמר יתברך וישתבח וכו' וי"א דאמן שעונין אחר ברכת האל הקדוש ואחר שומע תפלה יש לו דין קדושה ויוכל לענות אותם בק"ש וכן עיקר ולכל ה"מ פוסקים מכ"ש באומר תחנונים [תשובת הרשב"א]:
משנה ברורה
3.
For Kaddish, K'dushah, and Bar'chu, one interrupts [Shema or it's blessings] even in the middle of a verse. And so too for Modim, but one [should] only say the word "Modim" alone. <small>Rem"a: And also, regarding [answering] Barchu [between or in the middle of sections] (which is allowed), one should not say "yitbarach v'yishtabach, etc." (ie. there is an old custom in some places where the congregation would say "yitbarach v'yishtabach, etc." while the leader is saying Barchu). And there are those who say that the "Amen" that we respond with after the blessing of "ha-El ha-Kadosh" ("the Holy God" - at the end of the K'dushah in Shemona Esrei) and after "shomeya tefilah" ("the one who hears prayer" in Shemona Esrei) has the status of the K'dushah, and one can answer them during the Recitation of the Sh'ma. And that is the main opinion [that should be followed]. And with all these things, we interrupt, and certainly when saying supplications [Teshuvot of the Rashba]</small>
Mishnah Berurah
הלכה ד
כהן שהיה קורא קריאת שמע וקראוהו לקרות בתור' יש מי שאומר שמפסיק ויש מי שאומ' שאינו מפסיק והלכה כדבריו:
משנה ברורה
4.
If a Kohen [priest] was reciting the Recitation of the Sh'ma and they called him to the Torah: there is [an opinion] that says that one interrupts [the recitation for the aliyah] and there is [an opinion] that says one does not interrupt. And the halachah is according to his words (ie. the latter).
Mishnah Berurah
הלכה ה
ואלו הן בין הפרקים בין ברכה ראשונה לשנייה בין שנייה לשמע בין שמע לוהיה אם שמוע בין והיה אם שמוע לויאמר אבל בין ויאמר לאמת ויציב לא יפסיק שלא להפסיק בין ה' לאמת אלא יאמר אני ה' אלהיכם אמת ואז יפסיק כדין באמצע הפרק:
משנה ברורה
5.
These are [what are considered] "between the sections": between the first blessing and the second, between the second and Sh'ma, between Sh'ma and V'Haya Im Sh'moa [the second paragraph of the Recitation of the Sh'ma], between V'Haya Im Sh'moa and Va-yomer [the third paragraph]. But between Va-yomer and "Emet V'yatziv", we do not interrupt, because we do not interrupt between YHVH and Emet, rather one should say "ani YHVH Eloheichem emet" and then interrupt as in the case of the middle of a section.
Mishnah Berurah
הלכה ו
אם פסק מפני היראה או הכבוד אחר שאמר אמת או שסיים קודם החזן וסמך ה' אלהיכם עם אמת וממתין שיתחיל החזן ושיאמר עמו אינו צריך לחזור ולומ' פעם אחרת אמת:
משנה ברורה
6.
If one stopped because of the feared or honored [person] after they [concluded Shema and] said "emet" or they finished [Shema] before the chazzan, [meaning:] they joined "YHVH Eloheichem" with "emet", and are now waiting for the chazzan to begin [so that they can say it] with him, there is no need to go back and say "emet" another time [because one interrupted the sentence].
Mishnah Berurah
הלכה ז
אינו אומר אמן אחר גאל ישראל משום דהוי הפסק: הגה וי"א דעונין אמן וכן נוהגין לענות אחר הש"ץ אמן אבל אם התפלל לבד אין עונין אמן כדלקמן סימן רט"ו [טור]:
משנה ברורה
7.
One should not answer amen after [the blessing of] "ga'al Yisrael", because this is considered an interruption [between the Recitation of the Sh'ma and the Amidah]. <small>Rem"a: There are those who say that we do respond "amen", and that is our custom, to answer "amen" after the prayer leader. But if one prayed alone, he should not respond amen [to his own blessing], as below in Siman 215 [Tur]. </small>
Mishnah Berurah
הלכה ח
צריך לסמוך גאולה לתפלה ולא יפסיק לאחר שאמר גאל ישראל רק אם אירעו אונס שלא הניח תפילין ונזדמנו לו בין גאול' לתפלה מניח אז ולא יברך עליהם עד אחר שיתפלל אבל טלית לא יניח אז ואם עד שלא אמר גאל ישראל נזדמנו לו טלית ותפילין מניחן ולא יברך עליהם עד אחר תפלה: הגה וי"א שקודם גאל ישראל יברך על התפילין והכי נהוג [מרדכי ותו' והגהות מיימוני מה' ק"ש]:
משנה ברורה
8.
One needs to adjoin [the Blessing of] Redemption to the Amidah, and one may not interrupt after they said "ga'al Yisrael", unless there was an unavoidable circumstance - for example, they did not wear tefillin (ie. they did not have a pair of tefillin up until then) and then [the tefillin] became available between Redemption and the Amidah, [in such a case, they should] don them right then but they should not bless over them until after they pray [the Amidah]. But [regarding] a tallit, one should not put it on at that point. But if one did not yet say "ga-al Yisrael", and now a tallit and tefillin become available, they don them [right then] but should not bless over them until after the Amidah. <small>Rem"a: And there are those who say that prior to "ga-al Yisrael" one should bless over the tefillin , and such is our custom [Mordechi and Tosefot and Hagahot Maimoni from Hilchot Kriat Sh'ma]</small>
Mishnah Berurah
הלכה ט
אין לענות קדיש וקדושה בין גאולה לתפלה וכיצד עושין ממתין בשירה חדשה כדי לענות:
משנה ברורה
9.
One should not respond to Kaddish or Kedushah between Redemption and the Amidah. What should he do? He should wait at [the words] "shira chadasha" in order to respond.
Mishnah Berurah
הלכה י
כל מי שלא אמר אמת ויציב שחרית ואמת ואמונה ערבית לא יצא ידי חובת המצוה כתקנה: הגה מי שהוא אנוס ודחוק ואין לו פנאי להתפלל מיד אחר קריאת שמע יקרא ק"ש עד אמת וימתין לומר שאר הברכה עד שיתפלל שאז יאמר ויציב ונכון כו' ויתפלל כדי שיסמוך גאולה לתפלה [ב"י בשם רוקח סימן שכ"א]:
משנה ברורה
10.
Anyone who did not say "Emet V'yatziv" in the morning service and "Emet V'Emunah" in the evening service has not fulfilled their obligation of the commandment as as it should have been. <small>Rem"a: One who had an unavoidable circumstance and is pressed [for time] and does not have time to pray [Shemona Esrei] immediately after the Recitation of the Sh'ma: they should recite the Sh'ma until [the word] "emet" and then wait to say the rest of the blessing until they can pray [Shemona Esrei]. And then they say "v'yatziv v'nachon" etc. and then pray [Shemona Esrei] in order adjoin Redemption to the [Shemona Esrei] prayer [Beit Yosef in the name of Rokeach, chapter 321].</small>
Mishnah Berurah