א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
קכג
קכד
קכה
קכו
קכז
קכח
קכט
קל
קלא
קלב
קלג
קלד
קלה
קלו
קלז
קלח
קלט
קמ
קמא
קמב
קמג
קמד
קמה
קמו
קמז
קמח
קמט
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
Sif
הלכה א
דין לברך ברכת אשר יצר כל היום אחר הטלת מים ובו ד' סעיפים:כל היום כשעושה צרכיו בין קטנים בין גדולים מברך אשר יצר ולא על נטילת ידים אף אם רוצה ללמוד או להתפלל מיד: הגה היו ידיו מלוכלכות ששפשף בהן א"ה אינו מברך על נטילת ידים: (סמ"ג סי' כ"ז מ"ט):
משנה ברורה
1.
<b>The Laws of Reciting the Blessing of "Asher Yatzar" Throughout the Day After One Urinates. Containing 4 Se'ifim:</b><br>Throughout the day, when one relieves themselves, whether urination or defecation, they should recite the "Asher Yatzar" blessing, but not "Al Netilat Yadayim" even if one wants to learn or pray immediately after. <i>Rem"a: If one's hands were dirty because he wiped with them, even in such a case, one should not recite the blessing "Al Netilat Yadayim" (Sefer Mitzvot Ha-Gadol - siman 27, mitzvah 9)</i>
Mishnah Berurah
הלכה ב
הטיל מים ולא שפשף אע"פ שצריך לברך אשר יצר אין צריך ליטול ידיו אלא משום נקיות או משום הכון:
משנה ברורה
2.
If one urinated and did not brush off [any drops of urine with his hands] - even though he must recite Asher Yatzar, washing his hands is only necessary for [the sake of] cleanliness/hygiene or because of the notion of "Hikkon" (Amos 4:12) (i.e. preparation for the proper davening mindset).
Mishnah Berurah
הלכה ג
הטיל מים והסיח דעתו מלהטיל מים ואח"כ נמלך והטיל מים פעם אחרת צריך לברך ב"פ אשר יצר:
משנה ברורה
3.
One who urinated and then diverted his mind from urinating [further], and then later decided to urinate again - he needs to recite "Asher Yatzar" twice.
Mishnah Berurah
הלכה ד
אין שיעור להשתין מים כי אפילו לטפה אחת חייב לברך שאם יסתם הנקב מלהוציא הטפה ההיא היה קשה לו וחייב להודות:
משנה ברורה
4.
There is no specific amount of urinating required, because even if one urinates a single drop one must recite the ["Asher Yatzar"] blessing, because if one's opening would be blocked from releasing that drop, it would painful to him, and so he is required to give thanks.
Mishnah Berurah