1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
Sif
הלכה א
מי הם הפטורים מק"ש. ובו ה סעיפים:נשים ועבדים פטורים מק"ש מפני שהוא מ"ע שהזמן גרמא ונכון הוא ללמדם שיקבלו עליהן עול מלכות שמים: הגה ויקראו לפחות פסוק ראשון [ב"י בשם אוהל מועד]:
משנה ברורה
1.
<b>Who Are Exempt From the Recitation of the Sh'ma, Containing 5 S'ifim</b><br>Women and slaves are exempt from the Recitation of the Sh'ma because it is a positive commandment that is time-dependent, and it is proper to teach them that they should accept upon themselves the yoke of the Kingdom of Heaven.<small>Rem"a: And they should recite at least the first verse (Beit Yosef in the name of Ohel Moed)</small>
Mishnah Berurah
הלכה ב
קטנים פטורים לר"ת כשלא הגיעו לחינוך ולרש"י אפי' הגיעו לחינוך מפני שאינו מצוי אצלו בזמן קריאת שמע בערב וישן הוא בבוקר וראוי לנהוג כר"ת:
משנה ברורה
2.
Minors are exempt according to Rabbeinu Tam - when they have not reached [the age of] education; and according to Rashi, even when they have reached [the age of] education because he is not usually with him (ie. the father) at the time of the Recitation of the Sh'ma in the evening and he (ie. the child) sleeps in the morning. And it is proper to act according to Rabbeinu Tam.
Mishnah Berurah
הלכה ג
הכונס את הבתולה פטור מק"ש ג' ימים אם לא עשה מעשה מפני שהוא טרוד טרדת מצוה והני מילי בזמן הראשונים אבל עכשיו שגם שאר בני אדם אינם מכוונים כראוי גם הכונס את הבתולה קורא: הגה וע"ל סי' צ"ט אם שכור יקרא ק"ש:
משנה ברורה
3.
He who consummates a marriage with a virgin is exempt from the Recitation of the Sh'ma for three days if he did not do "the act" (marital relations) because he is anxious due to the anxiety of the commandment [of marital relations]. And this was the case only in the time of the early ones, but nowadays, when also the rest of the people are not able to have to have proper focus [for the Sh'ma], one who consummates a marriage with a virgin also recites [the Sh'ma]. <small>Rem"a: See also Siman 99 [regarding] if one who is drunk should recite the Recitation of the Sh'ma.</small>
Mishnah Berurah
הלכה ד
היה עוסק בצרכי רבים והגיע זמן ק"ש לא יפסיק אלא יגמור עסקיה' ויקרא אם נשאר עת לקרות:
משנה ברורה
4.
If one was occupied with communal needs and the time for the Recitation of the Sh'ma arrived, they should not interrupt [what they were doing], but rather finish their affairs and recite if there is time left to recite.
Mishnah Berurah
הלכה ה
היה עוסק באכילה או שהיה במרחץ או שהי' עוסק בתספורת או שהיה מהפך בעורות או שהיו עוסקים בדין להרמב"ם גומר ואח"כ קורא ק"ש ואם היה מתיירא שמא יעבור זמן קריאה ופסק וקרא הרי זה משובח ולהראב"ד מפסיק וקורא אע"פ שיש שהות לקרות [וע"ל סי' רל"ה]:
משנה ברורה
5.
If one was occupied with eating, or was in the bathhouse, or occupied with a hair cut, or processing hides, or was occupied with a civil matter - according to the Rambam: he finishes and afterwards recites the Recitation of the Sh'ma. And if he was worried that the time to say [Sh'ma] would pass, and he stopped and read, behold, this is praiseworthy. And according to the Raavad, one stops and recites even though there would be enough time to recite (afterwards). [See below: Siman 235]
Mishnah Berurah