א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
קטו
קטז
קיז
קיח
קיט
קכ
קכא
קכב
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
Sif
הלכה א
דין צליית הכבד. ובו ו' סעיפים:הכבד יש בו ריבוי דם לפיכך לכתחלה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה וצולהו (שיהא ראוי לאכילה) (או"ה נתיב ט"ו) ואחר כך יכול לבשלו: הגה ואם מנקבה הרבה פעמים בסכין הוי כקריעת שתי וערב (ארוך) וכן אם נטל משם המרה וחתיכת בשר מן הכבד דאפשר לדם לזוב משם (הגהת ש"ד) ומ"מ אם לא עשה כן נוטל הסמפונות לאחר צלייה ומבשלה (ארוך) וכל זה בכבד שלימה אבל כשהיא חתוכה אין צריך כלום (ר' ירוחם בתא"ו) וכשבא לבשלה אחר הצלייה ידיחנה תחילה אחר הצלייה קודם הבישול (דקדוק ב"י ממרדכי פכ"ה ובארוך) מיהו אם לא הדיחה ובשלה כך מותר (ראבי"ה ואו"ה שם): ובדיעבד מותר אם נתבשל לבדו בקדירה (בלא צלייה) אבל הקדירה אסורה שפולטת ואינה בולעת ויש מי שאוסר: הגה וכן נוהגין לאסור הכל (הגהת סמ"ק ומהרא"י בהגהת ש"ד) אפילו נמלחה הכבד קודם בשולה (דעת רש"י ולאפוקי ר"ת):
משנה ברורה
1.
(1) The liver contains much blood. [1] It therefore not permissible to cook it even after salting it. Rather it must be sliced by its length and width and roasted while placed facing down, [2] Until it is fit to be eaten, and may then be cooked. Rema: (2) [3] If one makes many holes in it with a knife, it is as if cut lengthwise, and widthwise. As well as if the gall was removed from the liver allowing for the blood to flow out. Nevertheless, if this was not done the vessels must removed after the roasting, and may then be cooked. All this is regarding a liver that is whole. If it was cut, nothing need be done. When one wants to cook it after its roasting, [5] it is first washed after the roasting, before being cooked, however, if it was not washed before being cooked, it is still permitted. (3) [6] Post facto it is permitted if it was cooked alone in a pot [7] without roasting, but the pot becomes forbidden since it absorbs and does not release. (4) There are those who forbid it. Rema: [8] It is customary to forbid everything [9] even if the liver was salted before being cooked.
Mishnah Berurah
הלכה ב
ואם חלטו בחומץ או ברותחין ונקב והוציא מזרקי הדם שבתוכו מן הדין מותר לבשלו אלא שהגאונים אסרו לעשות כן ובדיעבד מותר:
משנה ברורה
2.
If it was boiled in vinegar, or in water, and a hole was made in it and blood that shot from it was removed, according to the halacha it would be permissible to cook it, but the sages forbade it. [10] Post facto it is permitted.
Mishnah Berurah
הלכה ג
לצלי צריך חתיכה משום דם שבסמפונות ואם לא קרעו קודם צלייה יקרענו אח"כ: (וי"א דאין צריך לצלי שום חתיכה כלל) (טור בשם ר"י סמ"ק ואו"ה ושאר פוסקים) וכן נוהגין אפילו לכתחלה:
משנה ברורה
3.
It must be cut in preparation for roasting due to the blood in the vessels. If it was not cut during roasting, [11] it may be cut afterwards. Rema: Some say that for roasting a cut need not be made (5) and this is our practice, even initially.
Mishnah Berurah
הלכה ד
אם צלאו עם בשר בתנורים שבימי חכמי הגמרא שפיהם למעלה יהיה הכבד למטה ולא למעלה ובדיעבד מותר ובשפודים שצולים אצל האש אסור לצלותן עם הבשר לכתחילה אפילו כבד למטה: הגה מיהו אם נמלחה הכבד כבר מותר לצלותה עם בשר אפילו ע"ג בשרא דכבר נתמעט דמו והוי כבשר על גבי בשר (ב"י בשם תוספות ר"פ כ"צ והגהות ש"ד ומרדכי פ' כ"ה):
משנה ברורה
4.
If it was roasted with meat in an oven such as the type that were common in the days of the Talmudic sages whose mouth faced upwards, then the liver should be placed on the bottom, and not on top, [12] however post facto, it is permitted.[13] Regarding the skewers that are roasted on the fire, it is forbidden to roast it initially with meat even if the liver is on the bottom. Rema: Nevertheless, if the liver had been salted, it is permitted to roast it with meat, (6) [14] even on top of meat, since its blood has been reduced, and is considered as any other piece of meat placed on another piece of meat.
Mishnah Berurah
הלכה ה
לא ימלחנו לכתחילה על גבי הבשר אלא תחתיו: הגה ונהגו שלא למלוח כבד כלל אפילו לבדה ואין לשנות רק יש למלחה קצת כשהיא תחובה בשפוד או מונחת על האש לצלותה (הגהת ש"ד ואגור בשם אגודה) ומיהו אם איתא שמלח כבד בין שמלחה לבדה או עם בשר אפילו על גבי בשרא הכל מותר. (טור וש"ד וארוך) וי"א שיש לקלוף מעט סביב הכבד אם היא דבוקה בעוף ואינו אלא חומרא בעלמא (מרדכי פכ"ה ובארוך) נהגו להדיח כל כבד אחר צלייתה משום דם הדבוק בה (אגור בשם ר"י מולין) מיהו אם לא הדיחה מותרת:
משנה ברורה
5.
[15] Initially it should not be salted on top of other meat, rather under it. Rema: [16] It is customary (7) not to salt the liver at all, even alone, and this is the custom and it should not be changed. It should only be lightly salted when put on the skewer or when placed on the fire for roasting. Nevertheless, if it is found that the liver was salted, whether alone or with other meat, even if on top of the meat, everything remains permitted. Some say that a slice should be cut from around the liver [17] if it is attached to poultry, and this is only a stringency. [18] It is customary to wash off every liver after being roasted because of the blood stuck to its surface, [19] however if it wasn’t washed, it is still permitted.
Mishnah Berurah
הלכה ו
נמצא כבד בעוף צלי מותר: הגה וי"א לקלוף מעט סביב הכבד ואינו אלא חומרא בעלמא (מרדכי בשם ריב"ן וש"ד ואו"ה) . ואם הוא מבושל צריך ס' כנגד הכבד: הגה ואין לך עוף שהוא ס' נגד הכבד כשהיא שלימה (ש"ד ומרדכי בשם ראבי"ה ומהרא"י ובארוך כלל י"ו) ולכן אם הכבד שלימה ודבוקה בעוף נעשה העוף חתיכת נבלה ובעינן ס' משאר דברים שבקדרה נגד כל העוף והוא הדין אם דבוק חתיכת כבד בחתיכת עוף ואין ס' כנגדו (שם) דהא קיימא לן בכל האיסורים חתיכה נעשית נבילה כדלקמן סימן צ"ב ואם אין הכבד דבוקה מצטרף כל מה שבקדרה לבטל הכבד ואם יש ששים בכל הכל מותר מיהו הכבד עצמה אסורה כמו בלב (תא"ו נט"ו) כמו שנתבאר לעיל סימן ע"ב. עוף שמלאוהו בביצים ונמצא בו לב או כבד דינו כמבושל ובעינן ס' מן העוף בלא המילוי ואם לאו הכל אסור ואם מלאוהו בבשר ואין שם ביצים הנקרשים ומעכבים הדם דינו כצלי (ארוך בשם אגודה ובנימין זאב סימן של"ו):
משנה ברורה
6.
If a liver is found in an already roasted poultry, it is permitted. Rema: [20] Some say that a klipah should be removed from the area of the liver, [21] but it is only a stringency. [22] If it was cooked, then you need sixty against the liver. Rema: There is no whole poultry that would total sixty times its liver. Therefore if the liver is whole and attached to the poultry, the poultry becomes nveilah, and now sixty is needed against the entire poultry to permit everything else in the pot. The same is true if you have a piece of liver attached to a piece of poultry, for we have established that in all forbidden items chaticha na’asis nveilah as is later in section 92. If the liver is not attached then everything in the pot combines to nullify the liver, and if there is sixty, everything is permitted. (8) [23] Nevertheless the liver itself is forbidden just like the heart as is explained later in section 72. (9) Poultry that was stuffed with eggs [24] and the heart or liver is found, is as if it was cooked [24] and we require sixty from the poultry excluding the stuffing. If there isn’t then everything is forbidden. [26] If it was stuffed with meat and there are not any eggs that have been congealed and are blocking the blood from flowing is subject to the rules as if it was roasted.
Mishnah Berurah