א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
יא
יב
יג
יד
טו
טז
יז
יח
יט
כ
כא
כב
כג
כד
כה
כו
כז
כח
כט
ל
לא
לב
לג
לד
לה
לו
לז
לח
לט
מ
מא
מב
מג
מד
מה
מו
מז
מח
מט
נ
נא
נב
נג
נד
נה
נו
נז
נח
נט
ס
סא
סב
סג
סד
סה
סו
סז
סח
סט
ע
עא
עב
עג
עד
עה
עו
עז
עח
עט
פ
פא
פב
פג
פד
פה
פו
פז
פח
פט
צ
צא
צב
צג
צד
צה
צו
צז
צח
צט
ק
קא
קב
קג
קד
קה
קו
קז
קח
קט
קי
קיא
קיב
קיג
קיד
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
Sif
הלכה א
להזהר מצואה בשעת ק"ש. ובו ח סעיפים:צואה בעששית מותר לקרות כנגדה אף ע"פ שרואה אותה דרך דפנותיה משום דבכסוי תלה רחמנא דכתיב וכסית את צאתך והא מתכסיא:
משנה ברורה
1.
<b>To Be Careful of Excrement at the Time of the Recitation of the Sh'ma. Containing 6 Se'ifim</b><br> Excrement [that is seen] through a [glass] lamp - it is permitted to recite in front of it even though one sees it through the [glass] walls [of the lamp] because the Mericful One conditions [it] on being covered, as is written "And you shall cover your excrement" (Deuteronomy 23:14), and here, it is covered.
Mishnah Berurah
הלכה ב
צואה בגומא מניח סנדלו עליה וקורא דחשיבה כמכוסה וכיון שאין ריח רע מגיע לו מותר והוא שלא יהא סנדלו נוגע בה:
משנה ברורה
2.
If there is excrement in a hole, one may place their shoe over it and recite [Sh'ma] for it is considered to be covered, and since there is no bad smell that reaches him, it is permitted. And this is as long as his shoe does not touch it (ie. the excrement).
Mishnah Berurah
הלכה ג
העבירו צואה לפניו אסור לקרות כנגדה ופי חזיר כצואה עוברת דמי אפילו עולה מן הנהר אין הרחיצה מועלת לו דהוי כגרף של רעי:
משנה ברורה
3.
If excrement passes in front of a person, it is forbidden to recite [the Recitiation of the Sh'ma] in front of it. And the mouth of a pig is like excrement passing, even if it is coming out of the river, the washing does not help it [such that one can recite the Sh'ma], for it is like a container with excrement.
Mishnah Berurah
הלכה ד
היתה צואה על בשרו ומכוסה בבגדיו או שהכניס ידיו בבית הכסא דרך חור ואינו מריח ריח רע יש מתירים לקרות ויש אוסרין וי"א שלא התיר המתיר בצוא' על בשרו אלא במקום שהיא נכסת מאליה בלא מלבוש כגון אצילי ידיו ונכון לעשות כדברי המחמיר: הגה ושכבת זרע על בשרו דינו כצואה (מהרי"ל הל' י"כ):
משנה ברורה
4.
If there was excrement on one's skin and it is covered with their garment or if one inserted their hands into a bathroom via a hole and they can't smell a foul odor, there are those who permit to recite and there are those who forbid. And there are those who say that the one who permits did not permit regarding excrement on the skin except in a place that covers itself without clothing, for example the armpit. And it is proper to do according to the words of the strict one. <small>Rem"a: And semen on one's skin: its rule is like excrement (Maharil, Hilkhot Yom Kippur)</small>
Mishnah Berurah
הלכה ה
צואה בפי טבעת אפי' היא מכוסה אסור לקרות לדברי הכל אפילו אינה נראית כשהוא עומד ונראית כשהוא יושב:
משנה ברורה
5.
Excrement on the anus, even if it is covered, it is forbidden to recite according to everyone, even if it isn't visible when one is standing and visible when one is sitting.
Mishnah Berurah
הלכה ו
היה לפניו מעט צואה יכול לבטלה ברוק שירוק בה ויקרא כנגדה והוא שיהא הרוק עבה ואין הביטול מועיל אלא לפי שעה אבל אם לא יקרא מיד והרוק נימוח ונבלע בה לא בטלה:
משנה ברורה
6.
If there was a little bit of excrement in front of a person, they can nullify it with spit - they should spit on it and then may recite in front of it, as long as the spit is thick. And [this] nullifying is only effective temporarily, but if one did not read immediately and the spit [then] became softened and absorbed into it, it is not nullified.
Mishnah Berurah
הלכה ז
ספק אם צואה בבית מותר לקרות דחזקת בית שאין בה צואה ספק אם צואה באשפ' אסור משום דחזקת אשפה שיש בה צואה אבל ספק מי רגלים אפילו באשפ' מותר משום דלא אסרה תור' לקרות כנגד מי רגלים אלא כנגד עמוד של קלוח ואחר שנפל לא מיתסר אלא מדרבנן ובספיקן לא גזרו:
משנה ברורה
7.
If there is a doubt if there is excrement in the house, it is permitted to recite for it is presumed that a house does not have excrement in it. If there is a doubt if there is excrement in a garbage dump, it is forbidden [to recite] because it is presumed that a garbage dump has excrement in it. But if there is a doubt regarding urine, even in a garbage dump, it is permitted because the Torah did not forbid reciting in front of urine, except in front of an uninterrupted stream. And after it fell, it was only forbidden rabbinically, and in [a case of] doubt, they did not decree.
Mishnah Berurah
הלכה ח
קרא במקום שראוי להסתפק בצוא' ומצאה אחר כך צריך לחזור ולקרות אבל אם אין המקום ראוי להסתפק בו אין צריך לחזור ולקרות ומי רגלים אפי' מצאן במקום שראוי להסתפק א"צ לחזור ולקרות:
משנה ברורה
8.
If one read in a place where it is proper to be doubtful about excrement and found it afterwards, they must go back and recite [again somewhere else]. But if the place was not proper to be doubtful about [excrement in] it (ie. there's no reason to suspect that there is excrement there), one does not need to go back and recite. And urine, even if one found it in a place that is proper to be doubtful, there is no need to go back and recite.
Mishnah Berurah