Sif

הלכה א
מי שנזדמן לו צואה בשעת קריאה. ובו ט סעיפים:
היתה צואת אדם מאחריו צריך להרחיק ד' אמות ממקום שכלה הריח אפילו אם יש לו חולי שאינו מריח צריך להרחיק ד' אמות ממקום שיכלה הריח למי שמריח ומלפניו צריך להרחיק מלא עיניו אפילו בלילה [או שהוא סומא] [תשובת הרשב"א סי' קס"ח ב"י בשם הר"י] שאינו רוא' אותה צריך להרחיק עד מקו' שאינו יכול לראו' ביום ואם הוא מצדו דינו כמלאחריו: הגה ש"ץ המתפלל וצואה בבה"כ או בבית שמתפלל שם אפי' הוא לאחריו בכל הבית צריך לשתוק עד שיוציאנה מאחר שמוציא רבים ידי חובתן ואי אפשר שלא יהא א' מן הקהל בתוך ד"א של הצואה [הגהות מרדכי החדשים פ' תפלת השחר] ועיין לקמן ס"ס צ' [ועיין לקמן סי' פ"ז בדין צואה בבית]:
משנה ברורה
1.
<b>One Who Happened Across Excrement at Time of the Recitation [of the Sh'ma], Containing 9 S'ifim</b><br> If there was human excrement behind him, he must distance himself 4 amot from the place where the smell ceases. Even if he has a sickness where he cannot smell, he must distance himself 4 amot from the place where the smell ceases for a person who is able to smell. And [if it is] in front of him, he must distance himself so it is out of site, even at night <small>or if one is blind</small> (Responsum of the Rashba, Siman 168, Beit Yosef in the name of the Ri) - where he cannot see it - he needs to distance himself until a place where he could not see it [if it was] in the daytime. And if it is to his side, the rule is like [when] it is behind him.<small>Rem"a: A prayer-leader that is praying and there is excrement in the synagogue or house in which he is praying: even if it is behind him anywhere in the house, he needs to [stop the prayers and] be quiet until it is removed [from the house], since he is fulfilling the obligation of others and it is impossible that one of the congregants is not within 4 amot of the excrement. (New Hagahot of Mordechi, chapter "Tefilat haShachar") And see below at the end of Siman 90 (And see below Siman 87 in the laws of excrement in the house)</small>
Mishnah Berurah

הלכה ב
היתה במקום גבוה עשרה טפחים או נמוך עשרה או שהיתה בבית אחד והוא בבית אחר אפילו הפתח פתוח ויושב בצדה ורואה אותה אם אין לה ריח יכול לקרות דכיון שהיא ברשות אחרת קרינן ביה שפיר והי' מחניך קדוש להרא"ש אבל להרשב"א דוקא כשאינו רואה אותה ואם יש לה ריח לא מהניא הפסקה ולא שינוי רשות וי"א דכי היכי דהפסקה מועל' לצואה עצמ' ה"נ מועיל' לריח רע שלה:
משנה ברורה
2.
If it (ie. the excrement) was in a place higher than 10 t'fachim [above him] or 10 below [him] or it was in one house and he is in another house [that's connected], even if the [connecting] door is open and he is sitting at the side [of the door] and sees it: if it does not have a smell, he may recite [the Sh'ma]. Because since it is in a different domain, we can still call it as [having fulfilled the mitzvah of] "...and your camp shall be holy" (Deuteronomy 23:15) according to the Rosh. But according to the Rashba, it's only when he doesn't see it. And if it has a smell, a separation is ineffective and [also] a change in domain is not [effective]. And there are those who say that just as a separation is effective in regards to excrement itself, so too it is effective for its bad smell.
Mishnah Berurah

הלכה ג
חצר קטנה שנפרצה במלוא' לגדול' והגדול' עודפת עליה מן הצדדים קטנה לא חשיבה כבית בפני עצמה כיון שנפרצה במלואה לגדולה אבל הגדולה כיון שכתליה עודפים על של קטנה מצד זה ומצד זה חשיבה כבית בפ"ע הלכך אם צואה בגדולה אסו' לקרות בקטנה עד שירחיק כשיעו' ואם צואה בקטנה מות' לקרות בגדולה בלא הרחקה אם אין מגיע לו ריח רע:
משנה ברורה
3.
A small courtyard that is completely breached into a large [one], and the large [one] has some remainder on both sides (ie. it is wider on both sides). The small [one] is not considered like a house in and of itself since it was completely breached into the large [one], but the large [one], since since its walls extend past the small [one] from this side and that side, it is considered like a house in and of itself. Therefore, if there is excrement in the large [one], it is forbidden to recite [the Recitation of the Sh'ma] in the small one, until one distances [oneself] according to the [required] measure. And if the excrement is in the small [one], it is permitted to recite in the large [one], without distancing if a bad smell doesn't reach him.
Mishnah Berurah

הלכה ד
צואת כלב וחזי' אם נתן בהם עורות מרחיקים מהם כמו מצואת אדם ואם לאו דינם כדין צואת שאר בהמה חיה ועוף שאין צריך להרחיק מהם אם אין בהם ריח רע ואם יש בהם ריח רע דינם כמו צואת אדם:
משנה ברורה
4.
Dog or pig excrement - if hides have been placed in them [for tanning], we distance from them as from human excrement; and if not, their law is like the law of excrement of other domesticated animals, wild beasts and birds, that there is no need to distance from them if they do not have a bad smell. And if they do have a bad smell, their law is like human excrement.
Mishnah Berurah

הלכה ה
צואת חמו' הרכה לאחר שבא מהדרך וצואת חתול ונמיה ונבילה מסרחת דינם כצואת אדם וההולך בדרך אע"פ שרואה צואת בהמה כנגדו אם אין הריח בא לו אינו חושש למיעוט לתלותה בשל חמור ובסמוך לעיר יש אומרים שיש לחוש לפי שרוב הבהמות המצויות שם הם חמורים: הגה במקום דשכיחי חמורי':
משנה ברורה
5.
Moist excrement of a donkey after it comes from a journey and excrement of a cat or a weasel or a stinking carcass - their law is like human excrement. And one who goes on the road, despite that he sees the excrement of an animal opposite him, if the smell does not reach him he does not need to be concerned about the minority (ie. the small likelihood) - to assume it was of a donkey. And [if one is] close to a city, there are those who say that we should be concerned since the majority of animals that are found there are donkeys. <small>Rem"a: in a place where donkeys are common</small>
Mishnah Berurah

הלכה ו
בירושלמי אוסר לקרות כנגד מי רגלי חמור הבא מן הדרך וכנגד צואת תרנגולים אדומה:
משנה ברורה
6.
In the [Talmud] Yerushalmi [it states that] it is forbidden to recite in front of urine of a donkey after it comes from a journey and in front of the excrement of red roosters.
Mishnah Berurah

הלכה ז
צואת תרנגולים ההולכים בבית דינם כצואת בהמה חיה ועוף אבל הלול שלהם יש בו סרחון ודינו כצואת אדם:
משנה ברורה
7.
Excrement of roosters that go in the house, their ruling is like excrement of a domesticated animal, a wild beast, and bird, but their coop has a stench, and its ruling it like the excrement of a human.
Mishnah Berurah

הלכה ח
אסור לקרות כנגד אשפה שריחה רע:
משנה ברורה
8.
It is forbidden to recite [the Recitation of the Sh'ma] in front of a garbage heap that has a bad smell.
Mishnah Berurah

הלכה ט
יצא ממנו רוח מלמטה אסו' בדברי תורה עד שיכלה הריח ואם יצא מחבירו מות' בדברי תורה משום דאי אפשר שהתלמידים קצתם גורסים וקצתם ישנים ומפיחים בתוך השינה אבל לקרות קריאת שמע אסור עד שיכלה הריח:
משנה ברורה
9.
If a wind from "below" went out from a person (ie. they passed gas), he is forbidden from [studying] words of the Torah until the smell ends. And if it went out from one's fellow, it is permitted to [study] words of Torah because it is impossible [to study otherwise]. Because the students - some of them are studying and some of them are sleeping and passing gas in their sleep. But to recite the Sh'ma is forbidden until the smell ends.
Mishnah Berurah

אורח חיים משנה ברורה ו פרק עט
Orach Chaim Mishnah Berurah 6 Chapter 79