Sif

הלכה א
דין שרצים הנמצאים במים בפירות בקמח ובגבינה. ובו י"ז סעיפים:
שרצים הגדלים במים שבכלים ושבבורות שיחין ומערות שאינם נובעים מותרים אע"פ שאין להם סנפיר וקשקשת לפיכך שוח' ושותה מהם ואינו חושש לשרצי' שבהם אם יזדמנו לתוך פיו (אבל אסור לשאוב בכלי ולשתות מהם) (אשיר"י פא"ט וארוך כלל מ"ח וכל בו) ואם פירשו ממקום רביתן כגון לאחורי הבור או על שפת הכלי מבחוץ אע"פ שחזרו אסורים ומסתמא אין לחוש שמא פירשו אבל אם לא פירשו אלא על דופן הכלי מבפנים מותרים:
משנה ברורה
1.
Insects that grow in water that is in house vessels, pits, and caves, that don't have fountain in them, are permitted, even though they don't have fins and scales. Therefore, one can lean over and drink from them, and not to be concerned with them, if they happened to come into his mouth. <i>But it is forbidden to draw [water] in a vessel and drink from them (Ashiri and the Arukh Klal 41 and the Kol Bo)</i> And if they left their place where they grew, like outside pit or on side of vessel, even though they came back, they are forbidden. And presumably, there is no place of concern that they left. But if they did not leave but are on side of vessel, on inside, they are permitted.
Mishnah Berurah

הלכה ב
הגדלים במים שבחריצין ונעיצים (פי' חריצים ארוכים וקצרים. נעיצים רחבים כגון אותם שעושים לביברי דגים. רש"י) שהם מושכים ואינם נובעים יש אוסרים ויש מתירים:
משנה ברורה
2.
Those that grow in water that is in furrows or ditches, (explanation: slits, long and short ditches, wide like made for fish inclosures, Rashi), they are withdrawn and not flowing, there are those who forbid and there are those who permit.
Mishnah Berurah

הלכה ג
המסנן מים או שאר משקים והיו בו תולעים או יבחושין או יתושים אף על פי שחזרו לתוכו אסורים שכבר פירשו לפיכך משקה שדרך ליגדל בו תולעים וכיוצא בהן אין לסננו בקסמים וקשים בלילה שמא יחזרו ויפלו לתוך הכלי ויבא לשתותן: הגה אבל מותר לסננן דרך בגד או מסננת שהרי לא יוכלו ליפול דרך שם אל תוך המשקה וכן מותר לערות המשקים מכלי אל כלי הואיל והם תמיד עם המשקים היינו רביתייהו (בית יוסף):
משנה ברורה
3.
The one who filters water, or the rest of liquids, if it had worms or gnats or mosquitoes in it, even though they returned inside, it is prohibited, because they had already left. Therefore a drink that worms normally grow in them, and similar situations, one does not filter it with wood slivers and straw, at night, lest they will return or fall inside the vessel, and one comes to drink them. <i>Gloss: But it is permitted to filter through a garment or sieve, for behold they are not able to fall through there into the drink, also it is permitted to pour a liquid from one vessel to another vessel, since they always are with a liquid, this is sanitary treatment (Beit Yosef).</i>
Mishnah Berurah

הלכה ד
תולעים הגדלים בפירות בתלוש מותרים שלא אסרה תורה אלא שרץ השורץ על הארץ במה דברים אמורים שלא פירשו מן הפרי אבל פירשו מן הפרי אפילו לא הגיע לארץ אלא שמת באויר קודם שהגיע לארץ ואפילו לא פירש כולו מהפרי אלא מקצתו או שלא פירש אלא על גבי הפרי או על הגרעין שבתוכו או שפירש מפרי לפרי אסור ויש אוסרים אפילו מת בתוך הפרי ופירש אח"כ. כל זמן שנמצא בתוך הפרי אפילו חורו נקוב לחוץ לא חיישינן שמא פירש וחזר (ויש אוסרים אם חורו נקוב לחוץ) (מרדכי פא"ט וש"ד בשם ראב"ן ור' אבי"ה בשם ר' יואל הובא בת"ה סי' קע"א) (והכי נהוג) (ת"ה שם ובהגהות ש"ד):
משנה ברורה
4.
Worms that grow in fruit, in picked [fruit], they are permitted. The Torah only forbade crawling things that crawl on land. To what are we referring, when they did not leave the fruit. But if they left the fruit, even if it did not reach the land rather it dead in the air before it reached the ground, even if it did not entirely leave the fruit, only a little, or it only left onto the fruit, or on the seed that is inside, or if it left from fruit to fruit, it is forbidden. And there are those who say even if it died within the fruit and left afterwards. Any time that it is found within the fruit, even a hole bored to the outside, we are not concerned lest it left and returned. <i>There are those who forbid if the hole bored to the outside (Moredechai PA''T and Sh''D in the name of RAB''N and Rabbi ABI''H in the name of Rabbi Yoel Huvah BT''H Siman 171) and this is how we are accustomed (Terumat HaDeshen ibid. and Hagahot SH''D.</i>
Mishnah Berurah

הלכה ה
תולעים הנמצאים בקמח וכיוצא בו אסורים שמא פירשו ושרצו על הארץ וחזרו (תשובת הרא"ש כלל כ' סימן ג'): הגה והוא הדין במלח או שאר דברים שאינו משקה (תשובת הרא"ש כלל כ' והגהות ש"ד בשם מהר"ם וע"פ עיין ב"י ועיין ס"ק ל"ג) ואסור למכרו לעובד כוכבים שמא יחזור וימכרנו לישראל (שם וכ"כ ב"י מקבלה מהרי"ב ממהרי"ש):
משנה ברורה
5.
Mishnah Berurah

הלכה ו
תולעים הגדלים בפירות בעודם במחובר חשוב כשורץ על הארץ ואסור אע"פ שלא פירש והוא שריחש אבל תולעים הנמצאים בפולין ואפונים תחת הקליפה והקליפה משחרת עליהם מבחוץ וכשמסירים הקליפה מוצאים היבחושים תחתיהם מותרים לפי שהם מונחים במקום צר ולא קרינן בהו השורץ על הארץ כל זמן שלא ריחשו אבל הנמצאים בשרביטים אסורים שיש להם מקום לרחוש: הגה תולעים הגדלים בכמיהין ופטריות דינן כמו בשאר פירות ולא אמרינן דלא חשיבי מחובר לקרקע הואיל ואין מברכין עליהם פרי האדמה (ד"ע ולאפוקי או"ה) ופעמים נמצא בפרי כמין נקודה שחורה והוא מקום שמתחיל התולעת להתרקם וצריך ליטלו משם בעומק דאסור כמו התולעת עצמו (תשובת הרשב"א סימן ער"ה):
משנה ברורה
6.
All types of fruit where it is their norm to be wormy while they are attached, he may not eat until he checks the fruit from the inside. Maybe there is a worm in it. And if the fruit waited after it was picked, for 12 months, he may eat without an inspection, because any creature that has no bone in it does not survive for 12 months. Nevertheless, he needs to check them to throw away the worms that are found between them on the outside, or on top of the fruit. And even after he throws away those that were found on the outside, there is concern that maybe when he puts them in water in the pot, they will exit and crawl in the water or in the walls of the pot or on the fruit. Therefore, one who comes to cook after 12 months, wormy fruits, he should put them in cold water. The wormy and pierced ones will rise to the top. And afterward he should put them in boiling water, so that if a worm remains it will die immediately. And it does not help with them if he checked the majority. Rather he must check all of them, because it is a prominent minority.
Mishnah Berurah

הלכה ז
פרי שהתליע ואין ידוע אם במחובר אם בתלוש אסור:
משנה ברורה
7.
A fruit that became infested - but we do not know if it became infested while attached to detached - is assur.
Mishnah Berurah

הלכה ח
כל מיני פירות שדרכן להתליע כשהם מחוברים לא יאכל עד שיבדוק הפרי מתוכן שמא יש בו תולעת ואם שהה הפרי אחר שנעקר י"ב חדש אוכל בלא בדיקה שכל בריה שאין בה עצם אינו מתקיים י"ב חדש ומכל מקום צריך לבדקן להשליך התולעים הנמצאים ביניהם בחוץ או על גבי הפרי ואף לאחר שישליך הנמצאים בחוץ יש לחוש שמא כשיתנם במים בתוך הקדירה יצאו לחוץ וירחשו (תרגום השרץ השורץ רחשא דרחיש) במים או בדופני הקדרה או על גבי הפרי הלכך הבא לבשל לאחר י"ב חדש פירות שהתליעו יתנם לתוך מים צוננים המתולעים והמנוקבים יעלו למעלה ואחר כך יתנם בקדרת מים רותחים שאם נשאר בו תולעת ימות מיד. (ולא מהני בהם אם בדק הרוב אלא צריך לבדוק כולם דהוי מיעוט דשכיח) (רשב"א בת"ה ובתשובה סימן רע"ד):
משנה ברורה
8.
Mishnah Berurah

הלכה ט
עבר ובישל תוך י"ב חדש בלא בדיקה אם יכול לבדוק בודק ואם לאו מותר ואם נמצאו קצת בקדרה משליכם ואוכל השאר (כי אין לך פרי שאין בו ס' נגד טעם התולעת שבתוכו) (תשובת הרא"ש בשם מהר"ם) ויש מי שאומר דהני מילי שלא נמצאו אלא א' או ב' אבל ג' או ד' הכל אסור: הגה ודוקא מאכל דאי אפשר לסננו ולהסיר מהם התולעים ומאחר שהוחזק בתולעים כולו אסור אבל אם אפשר לסננו מעביר משם התולעים הנמצאים שם והשאר מותר (רשב"א סימן ק"נ) ועיין לקמן סוף סימן ק':
משנה ברורה
9.
If one violated and cooked within 12 months without checking, if he is able to check, he checks. And if not, it is permitted. And if a bit were found in the pot, he throws them away and eats the rest, because there is no fruit that does not contain 60 against the taste of the worm that is inside it. And there is an opinion that says that these words are only if only one or two were found. But if three or four were found, everything is forbidden. Haga”h: And only a food that it is impossible to filter it and to remove the worms from them. And since it is assumed to have worms it is all forbidden. But if it is possible to filter it, he removes the worms that are found there, and the rest is permitted. And see later end of chapter 100.
Mishnah Berurah

הלכה י
ירקות מבושלים שנמצאו בהם תולעים הרוטב מותר על ידי סינון (פירוש שמעבירין במסננת) אבל ירקות עצמם אם מצא בהם ג' פעמים יש לחוש שמא יש ואינם ניכרות:
משנה ברורה
10.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה יא
אשה שנמצא אחר בדיקתה שרץ הנראה לעינים כגון חומט אסור לאכול מבדיקתה אבל אם לא נמצאו אלא תולעים המתליעים בתוך העלים שאינם נראים אלא לאחר שליקתן מותר לאכול מבדיקתה:
משנה ברורה
11.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה יב
מרקחת שנפלו לתוכו נמלים ועברו עליהם י"ב חדש יש להסתפק בהם מפני שהדבש דרכו להעמיד הדברים הנטמנים בתוכו:
משנה ברורה
12.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה יג
דבש שנפלו בו נמלים יחממנו עד שיהא ניתך ויסננו:
משנה ברורה
13.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה יד
חטים מתולעים מותר לטחנן והוא שירקד הקמח לאור היום (וכל תולעת שיראה שם יזרקנו והשאר מותר) (ת"ה סימן קנ"ה):
משנה ברורה
14.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה טו
מיני עופות הגדילים באילן ותלוים באילן בחרטומיהן אסורים משום שרץ השורץ על הארץ:
משנה ברורה
15.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה טז
כל תולעים הנמצאים בבהמה בין שהם בין עור לבשר בין שהם במעיה אסורים והנמצאים בדגים במעיהם אסורים בין עור לבשר או בתוך הבשר מותרים (ואפילו פירשו קצת וחזרו מותרין כי כן רביתייהו לפרוש קצת ולחזור) (הגה' שערי דורא) והא דאסרינן דוקא דמחיים אבל הגדלים בבשר אחר שחיטה או בדגים וגבינה מותרים כל זמן שלא פירשו הלכך תולעים הנמצאים בקערה שנפלו מן הבשר מותרים לדעת המתירים והוא שפירש מת ולא חיישינן שמא פירשו מחיים חוץ לחתיכה דמסתמא אותם שפירשו מחיים נפלו כשהדיחו הבשר ויש מי שאוסר התולעים המתהוים לאחר שחיטה מכל דבר הטעון שחיטה: הגה ונהגו להקל כסברא הראשונה (ע"פ מרדכי דפרק אלו טרפות) עוד נוהגים בתולעים של גבינה לאכלן אע"פ שקופצין הנה והנה על הגבינה אבל אם פירשו לגמרי אוסרין אותן (מהרא"י ובארוך כמ"א דין י') מיהו אם נתערבו בשאר מאכל ולא יכולין להסירן משם אין אוסרין המאכל כי יש מתירין אותם בכל ענין (או"ה שם) וטוב להחמיר במקום שאין הפ"מ (עד"מ):
משנה ברורה
16.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

הלכה יז
שרץ שרוף מותר לאכלו משום רפואה דעפרא בעלמא הוא:
משנה ברורה
17.
Translation Unavailable.
Mishnah Berurah

יורה דעה יורה דעה א פרק פד
Yoreh De'ah Yoreh De'ah 1 Chapter 84